Seksinya awak, nak berkenalan boleh?
Bulan puasa, sudah banyak gedung membeli belah saya kunjungi. Dan, sudah banyak mata saya dicuci oleh pencuci-pencuci di sana.

Jika oleh orang bukan Islam, saya tidak kisah sangat. Kebanyakkannya wanita Islam yang tolong saya mencuci mata.

Tanpa disuruh, mereka memakai pakaian, yang kainnya begitu sedikit menutup antara dada, juga kaki ke bawah.

Hawa dingin di gedung membeli belah, begitu sejuk, sampaikan saya terpaksa memakai jacket, tapi, mereka tak sejuk, walaupun kulit banyak terdedah. Ingin juga saya berkenalan dengan mereka, dan bertanya, "Kenapa anda tak rasa sejuk seperti saya?".

Saya juga ingin bertanya,

1) Apa perasaan anda memakai seperti ini? Sedap atau selesa?
2) Sudah pasti anda tahu aurat-aurat yang perlu dijaga, tapi mengapa juga anda lakukan?
3) Anda tidak kisahkah, orang lain melihat bonjolan-bonjolan yang ada pada anda?
4) Tak bolehkah memakai pakaian yang sopan sedikit, sekurang-kurangnya melindungi kulit anda dari dilihat oleh orang lain? Baju kurung misalnya.

Saya ingin sangat berkenalan dengan anda yang menjadi pencuci-pencuci ini, untuk bertanya khabar, untuk tahu masalah sebenar, apakah punca, dan di mana silapnya.

Bukan hendak menghukum, akan tetapi ingin tahu, mengapa hal ini terjadi, mana tahu, kita boleh tolong antara satu sama lain.

Sebagai seorang manusia, saya berhak untuk sayang kepada anda.
0 Responses