Khalid Samad Teruja Dengan UG Hingga Terlupa Akan SIS
Saya ingin membandingkan kenyataan-kenyataan ini,

"Kami rela kalah kerana melaksakan Islam, kita rela ditolak rakyat kerana melaksanakan suruhan Allah, apalah ertinya sebuah pemerintahan tanpa mendapat redha Allah." - Tuan Guru Haji Hadi.

Saya ingin membandingkan dengan kenyataan Khalid Samad di Malaysiakini,

"Memang banyak pendirian SIS yang kita tidak senangi, tidak setuju dan kita rasakan bercanggah dengan hukum Islam itu sendiri. Tetapi apa yang dimaksudkan di sebalik usul itu, supaya tindakan diambil dan diperbetulkan."

"Dalam perbincangan kita, kita bersetuju, perkataan itu (mengharamkan), menggambarkan kecenderungan dengan penggunaan kekerasan dan kuasa. Dan kalau itu yang dimaksudnya, ia bercanggah degan Islam itu sendiri,"

"Walaupun menafikan beliau disabotak pihak-pihak tertentu, Khalid mengakui usul tersebut telah mencalarkan sedikit imej PAS." - Malaysiakini.

Saya ingin bertanya,

1) Apakah tindakan tersebut bercanggah dengan hukum Islam? Sila nyatakan hujah secara detail, jika tidak tindakan anda mengelirukan.

2) Apakah dengan tindakan anda di atas menafikan usul yang telah diluluskan?

3) Apakah kerana majoriti marahkan PAS disebabkan pengharaman SIS, anda terus menggesa kepada PAS untuk mengkaji kembali perkataan "haram" tersebut?

Hebat Khalid Samad, pengeluar kenyataan terhebat yang ada di dalam saf kepimpinan PAS, dulu, kini dan selamanya.

Usul PAS Shah Alam itu diterima tanpa bahas oleh muktamar ke-55 PAS minggu lalu. Usul itu berbunyi, antara lain:

"(Muktamar) mendesak Majlis Fatwa Kebangsaan membuat penyelidikan ke atas SIS yang membawa aliran Islam liberal.

"Dan seterusnya mengharamkan pertubuhan tersebut sekiranya terbukti bertentangan dengan syariat Islam serta membuat program pemulihan ke atas ahli-ahlinya."
-
0 Responses