Kelembutan Hati Sang Khalifah (Umar R. anhu)
Sudahkah anda menonton animasi Kelembutan Hati Sang Khalifah (Umar R. anhu)? Satu animasi yang diterbitkan di Indonesia, bahasa yang digunakan, melayu Indonesia.

Kualiti animasi mungkin tidak sehebat Upin dan Ipin, yang menggunakan teknologi 3D, namun, animasi ini mengikut sirah Umar ia menjadikan animasi ini begitu hebat pada pandangan saya.

Animasi ini sesuai untuk ditayang kepada anak-anak, untuk memperkenalkan kehebatan pimpinan Islam masa lampau, yang mungkin telah dilupakan dan juga merupakan salah seorang sahabat Rasulullah.

Hati ini begitu sebak apabila mendengar rengekan kedua anak kecil yang kelaparan dan begitu bahagia mendengar tawa anak kecil bila kekenyangan.

Ajarlah anak tentang Rasulullah dan perkenalkan kepadanya sahabat-sahabat yang boleh menjadi pedoman dan bersama-sama mengembalikan kegemilangan Islam sewaktu Rasulullah ada serta zaman 5 Khalifah ar Rasyidin.

Ajarilah anak, Islamlah yang tertinggi dan tiada yang tertinggi melainkan Islam. Merasa hebat apabila bersama Islam.

Kegemilangan Islam yang lampau harus dikembalikan. InsyAllah.

Image Hosted by ImageShack.us

Kredit : http://jiwang.cc
Berlari dan terus berlari menuju impian
Banyak terluka daripada bergembira, lepas satu babak ke satu babak, yang amat memeritkan, nak ditelan mati ayah, nak diluah mati emak, begitulah keadaan yang berlaku pada masa sekarang.

Namun, itulah nikmat dalam perjuangan, mahu tidak mahu, hidup mesti diteruskan, dan prinsip harus dijaga serta perjuangan akan tetap diteruskan.

Sahabat saya, ketika di kampus, pernah berkata,

"Islam tidak mahu kepada kita, kita yang mahukan Islam, jika kita lari daripada Islam, Islam tidak sedikit pun rugi, yang rugi hanyalah diri kita"

Itulah kata-kata yang teriang-iang di telinga ini, merasa diri ini cukup kecil di banding ahli-ahli yang lain.
Kemuncup Dalam Perjuangan
Persepsi, apabila merujuk ke Kamus DBP ia membawa makna -
(persépsi) gambaran atau bayangan dlm hati atau fikiran (tentang sesuatu), pandangan (menerusi pancaindera), tanggapan: kekuatan imaginasi, kepekaan dan ~nya terhadap alam dan kehidupan memberikan gaya dan pengucapan yg khusus pd karya-karyanya;
Saya pernah mengikuti satu tamrin,

Modul tamrin tersebut adalah bermain bola di padang rumput yang dipenuhi kemuncup, kami peserta tamrin mulakan permainan bola, ada yang bermain bola sekejap dan berhenti untuk mencabut kemuncup yang ada. Dan, ada juga yang tidak menghiraukan kemuncup, terus bermain bola dengan asyik.

Selesai sahaja bermain bola, Murabbi kami bertanya, apakah pelajaran yang kamu dapati dari modul ini?

Disebabkan keletihan bermain, kami tidak dapat memikirkannya, cuma di dalam kepala kami hanya ada perkataan "sihat".

Murabbi kami menjawab,

Dalam jemaah kita, sudah ada haluan dan arah tuju yang perlu dicapai, jika kita menghiraukan gangguan sepertimana kamu mencabut kemuncup, kamu akan memperlambatkan perjalanan untuk menuju ke arah sasaran sebenarnya. Sasaran sebenar adalah gol, namun jika kamu menghiraukan kemuncup yang ada, pencarian gol kamu akan terganggu.

PAS, ia sudah berada dilandasan yang benar dan setiap kali bermuktamar ia akan membawa agenda-agenda yang perlu dicapai dalam masa tertentu.

Apabila pandangan orang luar diambil kira secara serius dan hampir-hampir membuat jemaah bergolak, ia adalah perkara yang mungkin ahli jemaah terlepas pandang. Adakalanya kita suka melihat sesama kita berbalah sesama sendiri daripada perpaduan.

Walaupun ada yang terluka pada peristiwa yang lepas, jangan putus asa dalam kerja Islam ini, kalau tinggalkan kerja ini bukan Islam yang rugi, kita sendiri yang rugi.

Jangan Hirau Kemuncup di Jalanan.

-
Menyebar Maklumat bohong ke Neraka
Menyebar Maklumat bohong ke Neraka - Peringatan untuk kawan-kawan blog yang rancak menulis dalam usaha untuk mempecahbelahkan PAS dan tidak wala' dengan keputusan PARTI.

BACA INI:
InsyAllah, ISLAM akan memerintah Malaysia
Ada orang kata hari jumaat hari kita mengharap sesuatu disebabkan kemuliaan hari jumaat. Merupakan penghulu segala hari.

Apa yang saya harapkan?

Supaya akan lahir selepas ini lebih ramai orang yang lebih hebat daripada Tuan Guru Haji Hadi dan Tuan Guru Nik Abdul Aziz, akan muncul untuk bersama-sama dan duduk di dalam jemaah, memacu jemaah ini untuk terus ke hadapan.

InsyAllah, untuk memerintah Malaysia.

Saya amat sayangkan kedua-dua ini, tidak rela mereka pergi tanpa ada pengganti.

-
Majlis dan Jabatan Agama Islam lemah gemalai
Tidak akan diberi tauliah kepada anda jika anda tidak fanatik dengan,

1) Tahlil
2) Talkin
3) Qunut
4) Marhaban + Selawat bercukur kepala bayi baru lahir
5) Amalan-amalan bidaah yang lain yang begitu popular yang ada di Malaysia.

Majlis dan jabatan agama Islam yang ada diserata Malaysia masih lagi bermain dalam perbahasan perkara cabang, tanpa memikirkan kesatuan ummah dan kedaulatan Islam.

Majlis dan jabatan agama Islam tidak pernah menyampaikan sesuatu yang serius dalam hal ini,

1) Amar maaruf nahi mungkar.
2) Negara Islam.
3) Merasakan Islam adalah yang tertinggi dari yang lain.

Jika Ya, sila buktikan.

Jika anda menyampaikan apa yang anda belajar di Al Azhar dengan begitu detail, anda akan dilihat sebagai seorang manusia pelik yang ada di Malaysia.

-
Faisal Tehrani pun berjiwa besar
Pada entri saya yang lepas, saya begitu menentang tulisan Faisal Tehrani dengan entri ini - Faisal Tehrani tidak mahu melepaskan mikrofon terakhir.

Hari ini saya ingin memuji tulisan beliau yang menunjukkan kematangan beliau dalam berpandangan politik melalui entri terbaru beliau - Yang Besar Jiwa Sebenarnya Tuan Guru Haji Abdul Hadi.

Saya sedar hari ini, lama-kelamaan orang akan sedar, siapa sebenarnya lebih professional dan mantap dalam sesebuah saf pimpinan, namun itu bukan satu kayu ukur untuk menunjukkan graf sokongan makin meningkat.

Semua pimpinan adalah mantap, mereka mantap dalam segi skop dan kepakaran masing-masing. PAS tidak pernah ketandusan pimpinan yang mantap, pimpinan yang dilantik pada muktamar yang lepas merupakan saf pimpinan yang terbaik.

Orang yang buta mata hati dan bodoh sahaja yang menentang saf pimpinan yang dilantik, bagaikan di dalam hati ada berjuta-juta syaitan sedang mengusik, mengusik untuk mengatakan bahawa pimpinan itu pro UMNO dan pimpinan ini pro UMNO.

PAS sentiasa menyuruh ahlinya supaya berjiwa besar, apa itu berjiwa besar?

Yakin dan percaya hanya dengan ISLAM sahaja kita menang!
Badut berdemo esok hari
Dikatakan esok, ada NGO ingin membuat perhimpunan di hadapan SUK, dikatakan juga ia untuk mendesak Tok Guru meletak jawatan dan menggesa Arif Fahmi meletak jawatan.

Laporan polis telah dibuat oleh Pemuda PAS Kelantan di atas perhimpunan haram tersebut, dan kita lihat apa yang dibuat oleh mereka dan mereka esok, sanggupkah mereka berdemo di kala hujan yang lebat esok?

Saya? Ingin meneruskan solat hajat, untuk memohon Allah terus selamatkan Kerajaan Negeri Kelantan yang dipimpin oleh PAS.

Mereka teruja, terkesima dengan serangan yang telah dilakukan ke atas Tok Guru, dan mengharapkan Tok Guru jatuh di atas serangan tersebut.

Mereka berkiblatkan kepada kickdefella, dengan tulisan kickdefella lah Arif Fahmi jatuh, takkan Tok Guru tak jatuh kalau mereka berbuat demikian. Mungkin, itulah pendapat mereka.

Ketika ini, hujan masih belum berhenti walaupun tidak lebat.

-
Kolenel Mat menggeliat riang
Ada orang tanya pasal kickdefella, siapa dia dan apakah salah dan betul Arif Fahmi.

Saya hanya menjawab, saya tidak mahu membicarakan hal kickdefella, sama ada betul ia melawan Arif Fahmi atau pun tidak.

Kemarahan saya di dalam hati terbungkam sejak muktamar yang lalu lagi, kemarahan disebabkan beliau mengatakan bahawa Presiden dan Timbalan Presiden saya adalah Pro UMNO disebabkan idea UG.

Hati saya, ketika itu begitu sakit dan marah, hanya terubat sedikit apabila Timbalan Presiden saya menyaman dengan angka 10 juta ke atas kedurjanaan beliau.

Saya tidak pasti, kickdefella berjuang di masa tersebut ingin menaikkan siapa dan mengapa.

Dan. Ada juga bertanyakan hal Kolenel Mat, saya hanya menjawab saya tidak tahu menahu.

Saya terfikir, hal ini, telah menjadikan PAS Kelantan menjadi porak peranda setelah Tok Guru teruja dengan pendapat orang luar, sehingga perkataan EGM tercetus.

Kita terlalu mengambil berat pendapat orang luar berbanding dengan pendapat sahabat-sahabat kita sendiri.

InsyAllah, terjadinya hal ini, hati-hati yang berjauhan akan bertaup semula demi melawan musuh dalam selimut yang masih ada di dalam PAS.

2009 tahun pembersihan manusia-manusia jahat yang ada dalam PAS.

-
Jiwa resah dan gelisah
Hujan yang begitu mengasyikkan untuk jiwa-jiwa yang tidak terlibat dengan banjir, untuk jiwa-jiwa yang menjadi mangsa banjir saya menghulurkan takziah dan simpati ke atas anda, musibah yang tidak diduga dan bukan sesiapa yang pinta, perlu diterima dengan tabah, cekal dan bertawakkal kepada Allah swt.

Hal berlaku di Kelantan juga, dalam dunia politik Kelantan, begitu mengasyikkan untuk jiwa-jiwa yang seronok melihat gelagat-gelagat ahli jemaah, bagaikan mereka membuat lawak sarkis untuk jiwa-jiwa itu, bagaikan menjadi badut yang menggeletek jiwa-jiwa itu, untuk terus ketawa dan ketawa.

Bagi jiwa ini, yang mengharapkan jemaah terus kukuh bagaikan bangunan yang tersusun rapi, merasa resah gelisah apa yang telah berlaku. Memikirkan apakah sebab musababnya, apakah ini teguran untuk kita daripada Allah swt disebabkan kelalaian selama ini.

Ampunkan kami jika kami salah dan tunjukkanlah kami ke jalan yang lurus ya Allah, sepertimana jalan yang ditunjukkan kepada para kekasihmu, para nabi, para sahabat, para khalifah dan orang-orang soleh yang selepas itu.

Tiada daya kami jika tiada petunjuk dariMu.

Ya latifu ultuf bina
Maha Pelembut, berlembutlah dengan kami.

-
KJ tidak sama dengan AF, dan AF tidak sama dengan KJ
Apa yang berlaku di Kelantan buat masa sekarang, hanya dugaan dan teguran kepada Kerajaan Negeri Kelantan, supaya lebih berhati-hati di masa akan datang.

Apa yang berlaku juga, orang kata, perbalahan antara bekas ahli UMNO, yang tu kata yang ni dan yang ni kata yang tu.

Apa yang berlaku juga, dahulu KJ yang popular sebagai menantu, kini giliran AF pula.

Apa yang berlaku, tersingkap akan segala aib, yang tidak sepatutnya berlaku.

Apa yang berlaku, sebuah pengajaran yang terbentang di bumi Kelantan, yang merupakan satu taman ilmu di Universiti Politik Terbuka Malaysia.

-
Nak jadi hero, tapi pakai spender di luar
Jangan jadi munafik dalam jemaah PAS, jangan hidupkan roh Abdullah Bin Ubay dalam PAS, jangan jadi seorang yang mempunyai semangat untuk memecah belahkan PAS dan jangan jadikan diri takkabur dalam perjuangan ini.

Isu bai'ah talak 3 sudah pun selesai, tiada bukti apa yang didakwa, hanyalah sangkaan kosong "waham" oleh orang-orang yang mahu melihat PAS berpecah dan bergolak.

Apabila ada munafik dalam PAS, ia bererti bahaya yang mengundang, mereka memusuhi kita dalam keadaan kita tidak sedar, mereka tidak seperti UMNO yang dapat menumpang dalam majlis kita, akan tetapi mereka bersama-sama kita dalam apa jua majlis.

Apabila dikatakan tiada bai'ah talak tiga, dia mengatakan ada, orang kata tiada baiah talak tiga, dia kata ada.

Dan semalam, apabila kenyataan media menyebut, hanya ada bia'ah laknat sahaja ada dalam PAS, barulah dia mengakui bahawa bia'ah talak tiga tiada dalam PAS. Hanya perbuatan nakal segelintir YB-YB yang kurang berpedoman, melampau-lampau dalam membuat perkara agama.

Saya menyeru pada diri saya sendiri, jangan jadi munafik, jangan sesekali mengharapkan PAS berpecah belah.

Fitnah sewenang-wenang berterbangan
Perasaan saya, begitu marah, bukan disebabkan emosi yang terlampau dan membabi buta, akan tetapi kemarahan berdasarkan tuduhan fitnah kepada manusia yang beriman. Tuduhan tanpa bukti.

Saya sampai sekarang teramat marah apabila ada orang menuduh Presiden saya Pro UMNO.

Ada orang berkata, "Anda orang Haji Hadi, bolehlah cakap gitu, mempertahankan bersungguh-sungguh."

Saya jawab,"Jika tuduhan yang dilemparkan adalah fitnah, saya akan mempertahankan si tertuduh, walaupun Presiden adalah orang lain, jika Presiden PAS Tuan Guru Nik Aziz sekalipun, saya tetap akan pertahankannya, tidak kira siapa pun!"

-
Dr Aziz Bari Bangsat!
Presiden saya lebih mulia lagi daripada DSAI, dari segi ilmu Islam dan perjuangannya. Siapa DSAI untuk dibandingkan dengan Presiden saya.

Pendapat saya, senada dengan tulisan Ketua Pemuda PAS Pusat, Ustaz Nasrudin Tantawi.

Baca : Dr. Aziz Bari Keterlaluan
PAS Menang Atas Dasar Agama!
Diri ini tidak pernah beriktikad,

"Jika tidak berpakat dengan parti-parti lain kita tidak akan menang, kita akan kalah!"

Pakatan ataupun tahaluf adalah strategi untuk mencapai matlamat kita, benda tersebut tidak wajib, akan tetapi tidak menjadi satu kesalahan untuk berpakat, akan tetapi tidak boleh beriktikad menang atas dasar berpakat.

Kita menang atas dasar Islam!.

Wasiat Sultan Muhammad Al-Fateh kepada anaknya sangat perlu diteliti satu persatu supaya sentiasa dimuhasabah dan diamalkan kita. Antaranya :
" Ayahanda berwasiat kepadamu anakandaku, hormatilah ulama. jangan sekali-kali kamu lakukan perkara yang bertentangan dengan hukum Islam. Agama itu tujuan kita, dan kita menang juga kerana agama."

-
Jom Seminar!
Jawatankuasa Pusat Pas mengarahkan siasatan disiplin ke atas Pas Selangor. Tiada Muktamar Khas tetapi seminar politik pada 7 November.

Dato Tuan Ibrahim Tuan Man dah keluarkan kenyataan - PATUHI KEPUTUSAN MESYUARAT KHAS

-
EGM khas menggundahkan hati si pecinta kesatuan
25 tahun PAS dalam keadaan aman dan sentosa, kini telah diuji sedikit oleh Allah. Setelah membaca entri terbaru Ustaz Nik Abduh, hati ini menjadi malu. Malu kepada Allah kerana mengeluh dan mudah gundah gulana, akan hal yang terjadi.

Allah hanya menguji kita dalam beberapa hari sahaja dalam tempoh 25 tahun, alangkah malunya kita sudah merasa putus asa dan berputus harap kepada Allah, ujian yang tidak pernah lama, ia datang sekejap dan pergi. 25 tahun Allah telah beri kita aman, hanya sekejap diuji, kita bising mengeluh sedunia, alangkah malunya.

Oleh itu, saya mesti memastikan diri saya selamat dan diredhaiNya, sepertimana disarankan oleh Ustaz Nik Abduh,

Antaranya,
1) Anda mesti ikhlas
2) Anda mesti memohon pembabasan denganNya daripada keburukan fitnah itu
3) Anda mesti adil menilai
4) Anda mesti menjaga adab dengan Allah dan sesama makhluk
5) Anda mesti merujuk kepada sumber yang pertama
6) Anda mesti mendengar daripada semua dan mengambil yang terbaik
7 ) Anda mesti menapis daripada perkhabaran sang fasiq dan munafik
8 ) Anda mesti kepinginkan kesatuan, bukan perpecahan.
9 ) Anda jangan mengambil bahagian atau kacau daun tak tentu pasal
10) Anda jangan berkata dusta, mengejek dan menghuru harakan
11) Anda jangan nak jadi hero.

Ya! mesti menjadi muslim yang lebih baik dari hari semalam.

-
Usah ikut pemimpin yang sombong takbur
Surah Ibrahim ayat ke 21 menjelaskan,

Dan mereka sekalian tetap akan berhimpun mengadap Allah (untuk dihisab pada hari kiamat); kemudian orang-orang yang lemah (yang menjadi pengikut) kepada orang-orang yang sombong takbur itu akan berkata kepada mereka (yang menjadi pemimpinnya): Sesungguhnya kami telah menjadi pengikut kamu; maka adakah kamu dapat menolak daripada kami sedikit dari azab Allah? Mereka menjawab: Kalaulah Allah menunjukkan jalan selamat kepada kami, tentulah kami tunjukkan jalan itu kepada kamu. (Sekarang) sama sahaja kepada kita, samada kita menggelisah dan mengeluh atau kita bersabar, tiadalah sebarang jalan bagi kita untuk melepaskan diri (dari azab itu).

Berhati-hatilah dalam memilih jalan.

-
Sokong Muktamar Khas Dijalankan
Pakat-pakat baca apa yang ditulis oleh Tok Guru kali ini, dan buatlah penilaian seadil-adilnya di entri Muktamar Khas.

Saya, luka lama berdarah kembali.

Namun, saya menyokong muktamar khas dijalankan, kita tengok, siapa sebenarnya betul dan salah, si pembuat fitnah sila ambil tindakan. Penghujung 2009, penyingkiran manusia-manusia yang jahat di dalam parti-parti yang ada di dalam Malaysia. Terutamanya PAS.

Surah ar Ra'd ayat ke 42:

Dan sesungguhnya orang-orang kafir yang sebelum mereka telah melancarkan rancangan jahat (terhadap Nabi-nabi mereka): Oleh itu, (janganlah engkau bimbang kerana) bagi Allah jualah kuasa menggagalkan segala jenis rancangan jahat. Dia mengetahui apa yang diusahakan oleh tiap-tiap diri dan orang-orang yang kafir akan mengetahui bagi siapakah balasan (yang baik dan yang buruk) pada hari akhirat kelak.


-
UMNO mahu HUDUD?
Saya terjumpa poll di dalam blog ini - Keylee, yang menyatakan,

Setuju Hudud & Qisas Dijalankan Di Malaysia Secara Rasmi & Dengan Adanya Hudud Ini Dapat Menghapuskan Masalah Sosial Orang Islam Di Malaysia

a) Setuju
b) Tidak setuju

Pada pendapat saya tentang hal hudud, saya tidak pernah mengambil kira sama ada ia menghapuskan masalah sosial ataupun tidak. Saya hanya mengambil kira hudud ialah satu hukuman yang jelas diturunkan oleh Allah swt dan ada di dalam Al Quran.

Wajib kita sebagai orang Islam melaksana dan menyokong hukuman ini, jika benar-benar anda taat kepada Allah dan Rasul.

Dan membezakan darjat orang beriman dan tidak beriman. Orang beriman meletakkan hukuman yang diturunkan oleh Allah lebih tinggi dari segalanya. Orang yang tidak beriman, ia akan meragui hukuman yang diturunkan oleh Allah.

Ada bezanya, sepertimana orang selalu sebut, apa beza PAS dan UMNO? Bezanya PAS mahu hudud, UMNO tidak mahu.

-
Malu bagaikan guruh berdentum kuat
Tadi terbaca, surah Ar Ra'd, jumpa ayat ini, ayat kesebelas,

لَهُ ۥ مُعَقِّبَـٰتٌ۬ مِّنۢ بَيۡنِ يَدَيۡهِ وَمِنۡ خَلۡفِهِۦ يَحۡفَظُونَهُ ۥ مِنۡ أَمۡرِ ٱللَّهِ‌ۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوۡمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنفُسِہِمۡ‌ۗ وَإِذَآ أَرَادَ ٱللَّهُ بِقَوۡمٍ۬ سُوٓءً۬ا فَلَا مَرَدَّ لَهُ ۥ‌ۚ وَمَا لَهُم مِّن دُونِهِۦ مِن وَالٍ

Maksudnya:
Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya.

Baru terasa, baru terasa malu berbuat dosa, apabila baru tahu, ada malaikat yang lihat kita 24 jam, tanpa ada sebarang pengecualian pun, alangkah malu. Bertapa malunya kita dihadapan Allah apabila Malaikat yang ditugaskan untuk memerhatikan kita melaporkan kepada Allah dosa yang telah kita buat. Alangkah malunya.
Hj Hadi mahu jual PAS?
Banyak cerita yang terdengar setelah idea Kerajaan Perpaduan dilontarkan oleh Tuan Guru Haji Hadi, banyak memuji dan banyak juga mengecam.

Sebelum dan selepas muktamar berlangsung, banyak suara-suara sumbang kedengaran, antaranya ialah ada mengatakan Tuan Guru Haji Hadi mahu jual PAS kepada UMNO.

Saya terfikir, orang yang menyatakan fitnah tersebut adakah mereka ini hebat dalam perjuangan Islam, lebih berilmu dalam bab politik Islam sehingga sanggup menfitnah Tuan Guru Haji Hadi.

Saya terkedu pabila membaca buku ini,


Sinopsis:

Bible menyebut, “Berikan kepada raja-raja apa yang menjadi milik raja dan berikan kepada Tuhan apa yang menjadi milik Tuhan.”

Akibatnya, prinsip itu menyempitkan agama dengan pemerintahan negara. Antara faktor terbesar adalah doktrin-doktrin sekular yang memisahkan undang-undang dengan agama.

Ideologi yang memisahkan agama dan urusan dunia semakin menular sehingga Islam hanya dianggap sebagai agama ritual. Benarkah Islam hanya mengutamakan ibadat semata-mata tanpa mementingkan urusan dunia seperti pemerintahan negara? Benarkah Islam menindas hak bukan Islam dalam pemerintahannya?

Buku ‘Bagaimana Islam Memerintah Negara’ mengupas secara jelas konsep dan bagaiaman aplikasi Islam mentadbir dan mengurus negara berlandaskan prinsip keadilan, kebebasan dan mengutamakan kesejahteraan. Buku ini juga menjawab tohmahan sekular yang mengatakan Islam memerintah secara zalim, menindas orang bukan Islam dan tidak membawa kemajuan.

Terbitan : http://pts.com.my

Pengalaman untuk terus hidup
Takziah kepada seorang sahabat, dari kecil hingga sekarang, telah kematian isteri tercintanya. Begitulah kehidupan, ada suka dan ada duka.

Dia antara kesemua kami, adalah yang paling cepat matang, kahwin pun cepat dan ada anak pun cepat, kami? Laaaaaambat yang amat. Dan juga dia paling cepat merasai kematian orang yang tercinta.

Saya begitu pilu ketika ini apabila memikirkan, bagaimanakah diri ini pabila bertemu keadaan sedemikian?

Al Fatihah..
Pedang Syurga
Sebelum dan selepas dia dilahirkan, saya sentiasa berdoa,dikurniakan sebilah pedang daripada banyak-banyak bilah pedang yang ada padaNya. Untuk disisip dan digunakan demiNya. InsyAllah.
Tak canggih betul, ada lagi tukang tilik zaman ni
Untuk menerima berita hiburan, anda tidak perlu membaca surat khabar dan tengok tv. Anda hanya perlu pandai membaca SMS.

Tidak kira anda sedang makan, minum, bermain, termenung, berada di dalam bas, keretapi, kapal terbang, gua, sekolah dan di mana-mana sahaja dan apa-apa sahaja.

Anda pasti akan diberikan maklumat tentang hiburan, paling lekeh anda akan dapat satu SMS setiap hari.

Contoh, pada hari ini, saya dapat,

RM0.00 HIBURAN: Anang telah menceraikan Kris Dayanti dgn talak tiga. Anang mendakwa perceraian itu dibuat setelah berunding dgn anak-anak dan keluarga.

Alahai, hiburan di mana-mana tidak perlu anda susah payah mencarinya.

Dan saya terkejut bila membaca Mstar, masih ada rupanya tukang tilik di dunia ini, ingatkan zaman jahiliyyah dahulu je ada tukang tilik.

Baca : Tukang tilik sudah jangkakan perceraian Anang-KD

-
Alahai Broadband Daily
Hampir dua minggu, talian Streamyx dipotong oleh pihak berwajib, di Syarikat P. Alahai, cuba anda bayangkan, bertapa seksanya melayari internet menggunakan broadband, kejap Ok dan kejap tidak Ok.

Kebanyakkannya tidak Ok.

Paling tidak Ok, RM6 terpaksa dihabiskan untuk melanggan Broadband Daily, setiap hari.

Alahai. Nasib baik puasa.

Dengar kata sampai lepas raya, baru nak pergi jelaskan hutang-hutang tersebut. Alahai, lagi lama mahu tunggu.

-
Lembu ketawakan melayu yang bodoh
Lembu ketawa terkekek-kekek bagaikan pontianak terjumpa paku seinchi. Apabila terjumpa melayu yang selama ini, tidak pernah,

1) Solat
2) Puasa
3) Bayar zakat
4) Menutup aurat
5) Baca al quran

Bila ada kuil nak dibangunkan di kampung, merepek, meracau bagaikan nak gila dikatakan mereka memperjuangkan Islam.

Lagi pun nak dibina kuil bukan atas tanah mak bapak diorang yang punya.

Islam mereka pada Masjid bukan pada nilai TAQWA.

Lembu ketawa terkekek-kekek bagaikan pontianak terjumpa paku seinchi. Apabila terjumpa melayu yang bodoh amat. Tidak faham, apa itu Islam, dan apa itu Adil. Dan apa itu pemerintahan Islam.

Image Hosted by ImageShack.us

Info gambar di atas -
Wat Phothivihan di Kampung Jambu, Tumpat, Kelantan adalah antara patong Buddha yang terkenal di Kelantan. Ia kekal di negeri yang diperintah oleh parti Islam, PAS. Gambar oleh Mohd Zuharman. - Dipetik dari The Malaysia Insider
Marah diam-diam
Jika anda sedang marah, apa yang ada lakukan?

1) Diam-diam
2) Bising-bising

Saya suka memilih diam-diam, entah mengapa.
Pimpinan sendiri dicaci, Pimpinan lain didewakan
Kadang kala, kita tidak terperasan. Sanggup mendewa-dewakan pemimpin lain daripada pimpinan sendiri.

Pimpinan sendiri bagaikan hina di mata, hina tidak ubah sepertinya berada di bawah tapak kaki kita. Pimpinan parti lain, dijunjung, dikasihi.

Contoh,

Pimpinan parti kita, berjumpa dengan parti lawan, beliau akan dimarahi, dicela, difitnah, dihina, dicaci, dimaki tanpa ada satu pun sangkaan baik.

Pimpinan parti lain, berjumpa dengan parti lawan, beliau akan dibela, dipertahankan, disanjung, dihormati, dipuji tanpa ada satu pun sangkaan buruk.

Ya! begitulah kita, kadang kala, sering lupa, siapa pimpinan kita, siapa yang patut diutamakan.

-
Cara untuk kuasai dunia
Bagaimana mahu menguasai dunia?

Kuasai Palestin.

Anda mahu?

Image Hosted by ImageShack.us

-
Pelangi yang dicarik-carik
Pelik dan hairan, mengapa dikejar pelangi, pelangi yang terjadi akibat titisan-titisan, ia bersifat sementara, habis titisan, habis musnah pelangi.

Pelangi, gambaran kejayaan dan kegembiraan, bagi kebanyakkan orang, bagi saya, biarlah kejayaan dan kegembiraan yang sentiasa kekal dan istiqomah.

Bagaimana hendak kejayaan dan kegembiraan yang kekal? Tanyalah Al Furqan.

-
Malaysia Ini BN Yang Punya!
DUN Kota Seputeh masih lagi milik Barisan Nasional, SPR kata hari ini - DUN Kota Siputeh: Tiada pilihan raya kecil, kerusi kekal milik BN.

Saya baru tahu, kuasa untuk menentukan kerusi kosong ataupun tidak berada di tangan SPR, bukan Kerajaan Negeri yang terbabit. Menteri Besar jangan ngada-ngada mengkosongkan kerusi yang tidak diperkenan oleh SPR.

Kepala lembu juga, masih milik Barisan Nasional, kerana tidak ada sebarang tangkapan yang dilakukan. Jika pembangkang yang anjurkan, tidak sampai sejam peristiwa berlangsung, akan berlaku tangkapan.

Barisan Nasional yang racist!

Kepala lembu, boleh dikaitkan dengan usaha merampas Selangor, ikuti apa yang dilaporkan oleh Malaysiakini tentang hasrat Najib,

Najib telah mengisytiharkan niatnya secara terbuka untuk 'merampas semula Selangor, ketika merasmikan mesyuarat perwakilan Umno bahagian Kuala Selangor pada 9 Ogos lalu. - Malaysiakini
Pada kesimpulannya, nasihat untuk Najib, demi menyelamatkan Barisan Nasional, janganlah anda membuat pilihanraya umum dalam masa terdekat, sila selesaikan tiga kes ini,

1) Kepala lembu
2) PPSMI
3) DUN Perak

Jika belum selesai, dan PRU 13 dalam masa terdekat, anda akan kalah dengan teruk!

Nota Kaki Bukit

Teramat logiklah jika manusia, dalam keadaan terdesak, akan melakukan sesuatu yang jauh dari norma agama dan hak asasi manusia, yang pasti mengakibatkan kerosakan di atas muka bumi. Demi kekuasaan.

-
Hebat Hafalannya, Hebat Teorinya
Memang benar setengah-setengah pendapat, ilmu bukan untuk dihafal semata-mata, ia perlu difakihi/difahami.

Supaya tidak membuat sebarang kenyataan yang boleh menampakkan kejahilan kita di mata orang yang berilmu, dan menampakkan hebat kita di hadapan orang umum.
Mari Berpuasa Dengan RON 95 Dan RON 97 - Enak sehh!
Gambar dipetik dari Mstar

Terima kasih Kerajaan kerana menaikkan harga minyak, ini yang kami tunggu selama ini, kena pula bulan puasa, dan raya semakin dekat,

RON 95 - RM1.80
RON 97 - RM2.01

Tidak kira anda miskin, dan anda kaya juga tidak kira anda penyokong parti pembangkang ataupun pemerintah ataupun tidak berparti, anda akan merasai harga terbaru petrol pada hari ini.

Makna 1 Malaysia, amat-amat terzahir kali ini, semua sekali rakyat Malaysia merasainya, syabas Kerajaan Malaysia.

Agak-agak Pasar Ramadhan hari ini ada jualan murah tak?

Apa yang pasti, dalam Berita TV Perdana, akan disiarkan berita, yang rakyat Malaysia menyambut baik kenaikkan RON-RON ini.

Kerajaan Malaysia memang terbaik dari ladang dan lautan.

-
Seksinya awak, nak berkenalan boleh? - 4
Sebagai tanda sayang saya, untuk wanita, sebagai seorang manusia, saya ingin memperkenalkan sebuah buku, yang mesti anda baca.

Image Hosted by ImageShack.us


Buku ini mengandungi,

Bahagian 1: Wanita, maruah dan aurat
Bahagian 2: Wanita dan munakahat
Bahagian 3: Wanita dan rumah tangga

Preview tentang buku ini, bolehlah kunjungi - Zaharuddin.net

-
Merdeka Dan Anda
Bagaimana perasaan anda menyambut merdeka?

Ada perasaan tak? Kalau tiada, samalah sepertimana saya. Tiada rasa 1Malaysia pun. Masih ada sejuta sangsi lagi.

Teringat lirik Butterfingers, album Selamat Tinggal Dunia, lagu Tentang Tentang,

Apa benda yang merdeka, jilat b*nt*t depa...
Apa benda yang merdeka, jilat b*nt*t depa...

Masih lagi, mencatatkan,

Suatu Catatan Santai Di Bumi Bila Merdeka Tiada Erti.
سواتو چاتتن سنتاي د بومي بيلا مرديک تياد ارتي

Catatan ilmiah mengenai merdeka yang patut anda baca - Sempadan Kemerdekaan

Catatan emosi juga ada, jika berminat, bacalah - Berlawan Dengan Lembu

Saya suka perutusan kemerdekaan dari Presiden PAS - Perjuangan Kemerdekaan belum selesai

-
Seksinya awak, nak berkenalan boleh? - 3
Jika ada wanita, menutup aurat, ditegur "Perghhhh.. seksinya awak, boleh berkenalan tak?". Lelaki itu yang bermasalah. Dan. Harus dijauhi lelaki tersebut.

Wanita, kalau dah cantik, pakai apa pun, misalnya, pakai jubah, pakai purdah, tidak bersolek, pakai stoking, pakai stongan tetap akan membangkitkan minat dan ghairah sang lelaki apabila terpandangnya.

Setelah itu, wanita tersebut tidak wajar dipersalahkan, kerana, wanita tersebut telah melindungi auratnya, yang telah disuruh oleh agama.

Jika ada lelaki, masih menegur, "Perghhhh.. seksinya awak, boleh berkenalan tak?".

Jelas lelaki ini yang bermasalah. Sama ada dari segi rohaninya bermasalah ataupun fizikalnya, misalnya mata bermasalah.

Adapun, lelaki, berhak memandang yang bukan mahramnya tanpa sengaja, satu kali sahaja, jika pandang kedua kalinya akan mendatangkan dosa.

Jika ada wanita, menutup aurat, ditegur "Perghhhh.. seksinya awak, boleh berkenalan tak?". Lelaki itu yang bermasalah. Dan. Harus dijauhi lelaki tersebut.

Sebagai manusia, saya sayangkan awak, jauhilah lelaki yang mengatakan awak seksi tanpa ada sebab.

-
Apabila Sin Chan, Hagemaru solat terawih
Tiap kali menunaikan terawih, sering terdengar suara-suara, kadangkala sorak-sorai, di belakang, sudah pasti, geng Bas Sekolah, Sin Chan, Hagemaru, Nobita dan Doraemon dan lain-lain lagi, yang asyik bermain di bahagian belakang.

Teringat zaman kanak-kanak, saya pun begitu jua. Main kejar-kejar, gusti, melempar kopiah ketika terawih dijalankan, setelah imam berada di tahiyyat akhir, kami berlari-lari menuju saf, duduk bersama dengan mereka yang solat, berpura-pura solat.

Tok Siak, melihat gelagat kami dengan mata yang sinis kegeraman, hehe. Tiap kali terawih, tiap kali itulah gelagat kami.

Masjid ketika dulu, merapatkan ukhuwah kami, kanak-kanak sekampung. Hubungan lebih rapat dari rakan sekolah.

Kenangan terawih dan kanak-kanak begitu nostalgia, bagi saya, kanak-kanak yang lahir pada 80an.
Seksinya awak, nak berkenalan boleh? - 2
Apa itu seksi? Adakah seksi itu mengikut keadaan? Hanya orang-orang terpilih sahaja boleh dianggap seksi? Jika orang itu memang sudah seksi, jika dipakai purdah dan jubah pun, dia pasti akan seksi juga?

Pendapat ini, mesti ada kesilapan.

Seksi, jika dirujuk kepada Kamus Dewan Edisi ke 4, anda akan menjumpai makna ini,
Seksi -(séksi) bp menimbulkan nafsu syahwat, menggiurkan, memberahikan, mengghairahkan: berbadan ~;
Perkataan seksi ini tidak mungkin akan terpacul daripada mulut, sesuka hati. Anda pun, mesti dapat membezakan, pakaian anda sedang pakai itu seksi ataupun tidak.

Pernah tak sesekali, anda mencuba satu pakaian, lalu terpacul dari mulut anda, "Wah! seksinya aku.".

Mat Saleh pun, dia tidak akan kata seksi, jika anda berpakaian yang menutup keseluruhan tubuh anda, misalnya, baju lengan panjang berserta jeans.

Sekiranya anda berpakaian, memakai skirt pendek, baju yang menampak lurah bonjolan, yang mengakibatkan dendam sang lelaki, dan sang lelaki yang terpandang akan berfantasi bermacam-macam. Dan Mat Saleh akan berkata,

"Damn! You so hot and sexy."

Itu barulah termasuk dalam senarai seksi.

Tafsiran seksi perlu diperincikan, bukan semua yang tidak menutup aurat itu seksi. Dan janganlah kita termasuk dalam golongan religious skeptism iaitu golongan yang berpandangan sinis kepada agama.

Apabila ada yang menyebut aurat, anda terus mengatakan, "Oh! Kalau macam tu, saya kena pakai jubah dan purdahlah setiap masa."

Ayat yang hendak memberi gambaran sinis kepada agama.

Semoga, bulan puasa ini, dapat memperbetulkan cara hidup kita, sedikit demi sedikit. Walaupun tidak semua, akan tetapi cukuplah dengan sedikit daripada tidak berubah langsung.

-
Seksinya awak, nak berkenalan boleh?
Bulan puasa, sudah banyak gedung membeli belah saya kunjungi. Dan, sudah banyak mata saya dicuci oleh pencuci-pencuci di sana.

Jika oleh orang bukan Islam, saya tidak kisah sangat. Kebanyakkannya wanita Islam yang tolong saya mencuci mata.

Tanpa disuruh, mereka memakai pakaian, yang kainnya begitu sedikit menutup antara dada, juga kaki ke bawah.

Hawa dingin di gedung membeli belah, begitu sejuk, sampaikan saya terpaksa memakai jacket, tapi, mereka tak sejuk, walaupun kulit banyak terdedah. Ingin juga saya berkenalan dengan mereka, dan bertanya, "Kenapa anda tak rasa sejuk seperti saya?".

Saya juga ingin bertanya,

1) Apa perasaan anda memakai seperti ini? Sedap atau selesa?
2) Sudah pasti anda tahu aurat-aurat yang perlu dijaga, tapi mengapa juga anda lakukan?
3) Anda tidak kisahkah, orang lain melihat bonjolan-bonjolan yang ada pada anda?
4) Tak bolehkah memakai pakaian yang sopan sedikit, sekurang-kurangnya melindungi kulit anda dari dilihat oleh orang lain? Baju kurung misalnya.

Saya ingin sangat berkenalan dengan anda yang menjadi pencuci-pencuci ini, untuk bertanya khabar, untuk tahu masalah sebenar, apakah punca, dan di mana silapnya.

Bukan hendak menghukum, akan tetapi ingin tahu, mengapa hal ini terjadi, mana tahu, kita boleh tolong antara satu sama lain.

Sebagai seorang manusia, saya berhak untuk sayang kepada anda.
ماري توليس جاوي سچارا ڤانتس
تيدق ڤرلو کڤاکرن منوليس جاوي. هاڽ ممرلوکن کڤاکرن مناءيڤ دالم رومي.هاڽ ممرلوکن کڤاکرن مناءيڤ دالم رومي

تيدق ڤرچاي؟

ماري منوليس جاوي د ويب اين
Puasa Yang Urban
Wow! Puasanya anda, pada suatu keadaan, di tengah-tengah bandar mahupun kampung-kampungan.

1) Berpuasa tetapi tidak solat.

2) Berpuasa tetapi tidak menutup aurat, memakai dengan ala kadar, sedikit kain di atas dada, sedikit kain di bawah pusat.

3) Berpuasa tetapi berpelukan dan berpimpin tangan dengan girlfriend dan boyfriend. Membonceng motor, tempat duduk gedung membeli belah, sambil menunggu bas/teksi dan lain-lain lagi.

4) Berpuasa sambil melakukan benda yang anda tahu, Islam melarang anda berbuat demikian, anda tahu tetapi anda buat.

Apa agaknya jawapan dari anda?

Mungkin jawapan dari anda dan kebanyakkannya,

"Hey, nasib baik kami puasa tau, daripada orang tak puasa tu...".

Wow! Puasanya anda, pada suatu keadaan, di tengah-tengah bandar mahupun kampung-kampungan.
Tidak diminati VS Sikap buruk
Sayup permandangan dari tingkap, sebuah masjid yang berada di atas bukit, salah satu masjid yang ada di Pekan KK, Pekan Cowboy.

"Hang baru balik Selampit, hang tak tahu banyak cerita yang berlaku kat sini, haru biru semuanya." Kata rakan semasjid saya itu.

Sambungnya lagi,

"Hj Ahmad mana ada bakat nak jadi Pengarah DUN, datang masjid pun tidak, komunikasi dengan masyarakat setempat pun gagal. Kalau macam tu, mana boleh jadi Pengarah DUN".

Dan lagi,

"Ustaz Joe tu pula bermasalah, sombong, suka meninggi diri, semua dia betul, orang lain salah, bergaya sakan, pakai kereta besar-besar, hutang sana, hutang sini, nak buat program semua yang besar-besar tanpa fikir kekuatan yang ada".

Celah Tok Siak,

"Selagi Hj Ahmad jadi Pengarah DUN, aku tak mahu kerja dalam Parti P!".

Saya, hanya mampu mengeluh panjang, memandang terus ke tingkap, di pagi hari.

Sayup permandangan dari tingkap, sebuah masjid yang berada di atas bukit, salah satu masjid yang ada di Pekan KK, Pekan Cowboy.

-
Sedih dan gembira ramadhan
Ada kawan cerita,

Mesir, puasanya bagaikan pesta, pesta ibadah. Rayanya biasa-biasa sahaja. Sedih bila Ramadhan pergi. Kemeriahan berpuasa di Mesir, dinukilkan oleh penulis ini.

Malaysia? Puasanya bagaikan pesta juga, pesta makanan. Rayanya sungguh hebat disambut berbanding dengan puasa. Rasa gembira Ramadhan pergi.

Anda bagaimana? Sedih atau gembira di Ramadhan ini?

-
Kenangan 4551, FRU "Possing" Maut Di Kubang Semang 2
Image Hosted by ImageShack.us


Image Hosted by ImageShack.us


Image Hosted by ImageShack.us


Image Hosted by ImageShack.us


Image Hosted by ImageShack.us



Image Hosted by ImageShack.us
Markaz Negeri Kelantan, dikepung oleh FRU yang bergaya sakan.

PAS menang bergaya di UPU Kubang Semang dengan majoriti 498. Tahniah!

Kenangan 4551. Kenangan terindah sepanjang PRK.
Mat Rempit Rayu Undi UMNO Kubang Semang
Image Hosted by ImageShack.us


Image Hosted by ImageShack.us


Image Hosted by ImageShack.us

Kemeriahan PRK N11 Di Kubang Semang






Anda rasa ini meriah atau mengerikan?
FRU "Possing" Maut Di Kubang Semang




Bergayakan?
Antara Lebat Dan Renyai
Dua hari, hujan berturut-turut, adakala lebat dan adakala renyai, hari ini, bagaimana ya Penang?

Ada dua persoalan, mengapa jalan akan jem hari ini,

1) Jalan sesak dengan pengundi?
2) Jalan sesak dengan pelancong pilihanraya?

Kalau ditambahkan dengan hujan, Ya! mungkin lagi meriah suasana dijalanan pada hari ini.
Sami Yusuf - You Came To Me


You came to me in that hour of need

When I was so lost, so lonely

You came to me, took my breath away

Showed me the right way, the way to lead

You filled my heart with love, showed me the light above

Now all I want is to be with you

You are my one true love, taught me to never judge

Now all I want is to be with you

CHORUS

allahuma salay alla saedeena mustafa

ala habibika nabeeka mustafa


You came to me in the time of despair

I called onto you, you were there

Without you what would my life be

Not know the unseen?, the worlds between

For you I'd sacrifice, for you I'd give my life

Any thing just to be with you

I feel so lost at times of all the hurt and lies

Now all I want is to be with you

CHORUS

allahuma salay alla saedeena mustafa

ala habibika nabeeka mustafa


Showed me right from wrong

Told me to be strong

Need you more than ever ya rasulallah

You came to me in that hour of need

Need you more than ever ya rasulallah

You filled my heart with love, showed me the light above

Now all want is to be with you

You are my one true love, taught me to never judge

Now all I want is to be with you

CHORUS

allahuma salay alla saedeena mustafa

ala habibika nabeeka mustafa

Source(s):
www.samiyusufofficial.com
Projek Baik Punya!


Sumber video : 15Malaysia

Saya, mengharapkan, lebih banyak lagi video seperti ini akan diterbitkan, bukan sekadar satu statik view, bunyi, muka penceramah sahaja, akan tetapi imej-imej lain yang membantu dalam penerangan.

Agak-agak, perakam kuliah-kuliah agama, boleh hasilkan projek seperti ini tak?

Belajar dalam keadaan seronok. Cetuskan perubahan.

-
Sepetang di Kubang Semang

Kawasan yang agak sibuk, pada petang hari, sekitar jualan juadah berbuka puasa. Jika melancong ke sini, jalan lupa untuk turut serta jem di sini.

Berbuka puasa hari ini di mana ya? Balik Pulau ada baik kah?
Sahur 3 Kali Sehari
Berpuasa di perantauan, suatu perkara yang bukan diminati oleh kita semua, berjauhan dengan keluarga.

Hari pertama sahur, dimulakan dengan makan malam pada pukul 9 malam, makan separa sahur pukul 2.30 pagi, dan 5.30 sahur. Dengan, ala kadar juadah.

Lepas sahaja azan subuh, berduyun-duyun sms menerjah ke telefon bimbit mengucapkan selamat berpuasa.

Terima kasih rakan-rakan yang menghantar. Terima kasih juga kepada "awek" yang menelefon tadi, untuk kejut bersahur.

Ya, maaflah, tidak sempat membalas sms kalian, kerana, pada waktu itu, saya masih dalam keadaan bekerja.

Alahai, nasib di perantauan.
Semak Di Hari Jumaat
Untuk sampai ke Penang, kena melalui dua negeri. Negeri pertama, Mat Rempit bonceng mesra aweknya ditepian semak-semak. Perlahan.

Negeri kedua, Mat Rempit bonceng mesra aweknya ditepian semak-semak, perlahan, berlainan arah daripada pakcik-pakcik memakai kopiah, membonceng ke masjid untuk menunaikan solat Jumaat.

Kawan di sebelah kata, "Waktu paling selamat untuk buat projek, masa imam pergi solat jumaat.".

"Oooo..." Saya.

-
Pangkah Individu Bukannya Pangkah Parti
Suatu pagi, di Pekan KK, Pekan Cowboy, sambil minum teh tarik dan makan roti canai.

Kedai kopi , hinggar binggar dengan ketidakpuashatian pengunjungnya.

"Mengapa Hj Ahmad dilantik, dia tak ada kelayakan, tak ada ilmu agama dan tak boleh mengajar di masjid!" Pakcik Hamdan.

"Betul tu, sepatutnya Ustaz Joe dilantik. Haishh!! depa ni buta kaa?" Meli Periuk.

"Hang tahu tak Selampit, selepas Ustaz Joe tidak dilantik menjadi Pengarah DUN ni, Parti P dah tak boleh menang dah kat sini. Aku tak tahulah apa nak jadi karang." Pakcik Hamdan.

"Betul tu, aku sekarang dah tak mahu undi dah Parti P kalau Ustaz Joe tak jadi Pengarah DUN." Pak Mat.

Saya, pendatang baru, mampu tersenyum kelat.

Suatu pagi, di Pekan KK, Pekan Cowboy, sambil minum teh tarik dan makan roti canai.
Selamat Datang Ya Ramadhan
Pertama, semua orang islam, wajib bersyukur, kerana diberikan kesempatan untuk merasai, rahmat dan kasih Allah di bulan Ramadhan kali ini. Termasuklah diri ini, semoga Ramadhan kali ini lebih baik lagi amal dilakukan berbanding dengan Ramadhan yang lepas.

Walaupun, kemungkinan besar tidak dapat berpuasa di hari pertama puasa dengan "awek" saya, saya akur, arahan kerja adakala lebih tinggi keutamaannya daripada keluarga. Adakalanya. Lihat atas keadaan.

Berpuasa di perantauan, bagaimana rasanya, sudah lupa akan kenangan-kenangan yang lepas, berpuasa di perantauan.

Esok, outstation bermula, ke utara. Mungkin berbuka puasa dengan Mee Udang atau Pasembor, masih belum tahu lagi.

Sempena Ramadhan, Sami Yusuf menghadiahkan sebuah lagu, untuk di download, Single terbaru, bertajuk You Came To Me. Lirik yang begitu mengharukan ditambah dengan suara Sami Yusuf yang lunak dan gemersik, membuatkan hati menjadi sebak serta merta.

Sila downloadnya [di sini].



-
Ulang Tahun Pertama

Sejak 20/08/2008 hinggalah sekarang, genap setahun usia perkahwinan kami berdua. Segala kekurangan dan kesalahan, mohon ampun. Dalam tempoh ini, saya bahagia sangat-sangat. Terima kasih kepada "awek" saya.

Semoga, hubungan ini terus berkekalan hingga ke akhir hayat.

-
Bukan Topeng Mask Rider
Bulan ini, tiap-tiap minggu rasanya ke hospital, samada diri sendiri, "awek" saya, dan hari ini, bapa mertua yang ada keuzuran.

Di hospital, bukan gerun kepada pesakit-pesakit yang ada, patah kaki, patah tangan, luka yang besar dan kecil, mata merah dan bermacam-macam lagi.

Tapi, gerun kepada pemakaian mask secara besar-besaran. Di sana sini orang pakai mask macam suasana dah darurat. Rasa, terpencil pula sebab saya tidak memakainya.

Agak-agak dalam suasana begini, tidak mahu lagi isytihar darurat untuk gejala berkaitan?

-
Pekan KK Pekan Cowboy
Pekan KK, tidak ubah sepertimana saya tinggalkan ketika mula-mula merantau. Masih lagi dipanggil Pekan Cowboy oleh rakan-rakan yang nakal.

Tidak pernah berubah, dalam suasana politik, sama ada di kedai kopi, masing-masing berbicara hal negara.

Suka lepak, di kedai kopi rata-rata geng pembangkang, ada ketika, yang bersemangat, baru sahaja kaki kanan melangkah masuk ke dalam kedai, terus dilaungkan slogan "Mapuh Parti B!". Begitu semangat.

Ketika itu, Parti P, parti pembangkang, membuat satu penstrukturan baru dalam organisasi DUN Pekan KK, masing-masing bermasam muka.

"Mengapa dia dipilih sebagai Pengarah DUN? sedangkan Ustaz Joe lebih layak daripada dia." Pakcik Kob.

"Ustaz Joe boleh mandikan orang mati, solat jenazah dan banyak lagi, dia tu, apa boleh buat?" tambahnya lagi.

Saya, sebagai orang baru, hanya tersenyum. Ketika itu, Hj Mohd dinaikan oleh Parti P, sebagai Pengarah DUN di Pekan KK.

Ada yang suka, dan ada yang masam.

-
A person's a person, no matter how small
Pernahkah anda merasakan, ada kehidupan, komuniti besar, bermasyarakat, yang hidup, di satu-satu tempat, yang difikirkan tidak logik oleh akal fikiran, disekeliling anda. Sebagai contoh ada kehidupan dalam sekelompok kecil sampah/speck of dust?

Begitulah apa yang digambarkan oleh Dr. Seuss di dalam bukunya Horton Hears a Who! pada tahun 1954, dan kemudiannya diadaptasi ke animasi, dan seterusnya terhasilnya filem pada tahun 2008.

Satu filem, yang menekankan satu ayat, yang begitu mendalam, "a person's a person, no matter how small".

Ia memberi satu pengajaran kepada kita, untuk menghargai kehidupan. Apa jua kehidupan, kita wajib untuk menghargainya. Tidak kira siapapun. Filem ini, banyak pengajarannya, amat sesuai ditonton oleh kanak-kanak dan dewasa.

Filem animasi ini juga menarik, kerana dihasilkan dengan teknologi yang tinggi dan suara Horton, watak utama telah diberi oleh Jim Carrey.

Kalau ditonton melalui Blu-Ray, ia menjadikan cerita ini bertambah menarik. ;D

Sinopis filem ini,
Horton the Elephant struggles to protect a microscopic community from his neighbors who refuse to believe it exists.

-
Kedai Haram
Ada dua, kedai dan pesta, yang haram dimasuki dan dilawati oleh saya ketika dipertengahan bulan ini,

1) Buku
2) Komputer

Mungkin tidak akan menjadi haram, jika kedua-duanya memberi perkataan "Percuma" pada barang yang ingin saya miliki. Haih!
Era 90an, Persekolahan yang menggembirakan

Sudah menonton filem ini? GADOH?

Filem ini, mengingatkan saya pada zaman persekolahan dahulu, berlaku pertembungan/pergaduhan di antara kaum boleh dikira majoriti di dalam sekolah, iaitu Melayu dan Cina.

Ketika berada di tingkatan 1 hinggalah 4, berlaku setiap hari pergaduhan melibatkan Melayu dan Cina. Motif pergaduhan, bukanlah bermotifkan perkauman, akan tetapi, masing-masing hendak tunjuk hebat.

Dari sekecil-kecil kayu hinggalah ke kerusi merupakan alat pergaduhan di dalam sekolah, jika di luar, topi keledar, kayu panjang, besi, botol dan lain-lain lagi.

Ya! era 90 an, memang hebat pertembungannya. Akan tetapi, pada 2000an ini, jarang berlaku kes seumpama ini.

Mungkin pada 90an, pelajar tidak sesibuk pelajar sekarang, jika dulu jarang dan boleh dikatakan tiada pelajar yang mengambil subjek melebihi 10 mata pelajaran. Kini, 15, biasa sahaja. Sekarang, terdengar arahan, hanya 10 mata pelajaran sahaja dibenarkan.

Mungkin kerana tidak sibuk, maka, banyak masa dihabiskan untuk bergaduh, balai polis tidak pernah sepi daripada menerima laporan pelajar bergaduh antara dua kaum besar ini. Kadang-kadang, polis terpaksa lepak di luar pintu pagar sekolah untuk mengelakkan pergaduhan di luar pagar sekolah.

Kaum India? Mereka minoriti, mengambil sikap berkecuali, mereka gemar lepak bersama kelompok mereka, smart/hensem setiap masa, dengan sikat sentiasa ada dikocek belakang, setiap 5 minit sekali akan sikat rambut mereka seperti mana kalian saksikan hero tamil sikat rambut mereka. Hitam, menawan dan bergaya, itulah mereka!.

Melayu, kalau tak bergaduh dengan Cina, mereka akan bergaduh sesama mereka sendiri. Atas sebab. Aku lebih hebat daripada hang!. Aku ketua di sini!. Ya, itulah sentimen-sentimen yang berlaku.

Pelik dan hairan, setelah Tingkat 5, sudah tidak kedengaran dan tidak bersama-sama, lepak, sambil makan keropok menyaksikan pergaduhan. Mungkin, hero-hero pergaduhan sudah menamatkan persekolahan mereka.

Mungkin, pergaduhan antara kaum adalah satu pergaduhan yang telah ketinggalan zaman, tidak "up-to-date".

Dan kini, kesemua kaum telah bersatu.

Namun, masih ada suara-suara sumbang, mengatakan jika tiada mereka, Melayu akan jadi lemah dan ditindas oleh kaum lain.

Jika anda tahu siapa suara-suara sumbang itu, anda orang yang perihatin, jika tidak, anda terus bersama-sama dengan orang yang bertelinga satu, lidahnya bercabang.

Sinopsis filem ini,
Gadoh tells a story of a group of teenagers who fought each other along racial lines; a cycle of hatred and violence further escalated by their environment and school system.

What was to be a quick resolution to improve the school’s bad image, was taken as an opportunity for one teacher who believed that real change was possible. She ropes in the help of an old friend and reluctant maverick theater activist for this arduous task.

Is there hope amidst the cycle of discrimination that surrounds us?

Watch Gadoh for their story, and what it may very well tell us about ourselves.

Movie Info:
Duration: 70 mins
Director: Brenda Danker, Namron
Producer: Anna Har
Production Company: Big Pictures Productions
Supported by Pusat KOMAS
Starring: Namron, Nicholas Liew Davis, Zahiril Adzim, Amerul Affendi and Maya Tan Abdullah
Language: Bahasa Malaysia with English/BM subtitles
Poster design by: Alexdrina Chong, Lucid Design Collaborative Studio

Nota Kaki Bukit

Anda boleh menyaksikan trailer filem ini di web rasmi GADOH.
Bertemu Dalam Ketaatan, Biar Keikhlasan Berbicara
Hari ini, Syarikat "P" kata. "Outstation anda dibekukan, anda ditahan di pejabat selama seminggu, dan, seminggu lagi, standby untuk pergi outstation".

"Orait!" Kata saya dengan gembira, walaupun dalam hati berkata, "Tak perlu pergi terus pun tak apa, dah nak puasa, kalau boleh nak berpuasa di rumah, kalau boleh...".

Pada saat ini, saya merindukan beberapa orang, yang bergelar sebagai Sang Murabbi, Murabbi kami di kampus, yang mengajar kami, apa itu Islam dan kepentingan untuk bersama dengan gerakan Islam.

Semoga Allah swt merahmati, memberi kesihatan yang sejahtera, memberi rezeki yang melimpah ruah, dikurniakan ilmu yang bertambah, istiqomah dalam perjuangan dan berbagai-bagai lagi doa untuk kalian semua. Jasa kalian untuk diri ini, tidak dapat dibalas, hanya Allah swt yang dapat membalas jasa kalian.

Ahh! Saya rindukan usrah, tamrin, madrasah, khatibah, kolokium fikir, mukhayyan, kuliah haraki dan segala-galanya. Yang telah dilalui dahulu, semoga kenangan, semakin segar.

Sahabat seperjuangan dahulu, bagaimana kehidupan kalian sekarang? Diharap tidak diabaikan apa yang telah kita belajar dahulu. Ada tanggungjawab yang perlu kita lakukan setiap masa dan setiap detik.

Pernah anda menonton filem, Sang Murabbi? Kisah perjalanan Ust. Rahmat Abdullah. Antara manusia yang bergelar Sang Murabi yang ada di dalam dunia ini.

Saya, menonton berulang-ulang kali, tiap kali merindui Murabbi saya, sebak terus menerus.

Sedutan filem Sang Murabbi,



Nasyid Sang Murabbi, Izzatul Islam,



-
Anda Tahu Tarikh Kiamat Bila?
Sudahkah anda menonton filem ini?

Cuba bayangkan, bagaimana perasaan anda apabila tahu, apakah peristiwa yang bakal terjadi pada masa akan datang, berdasarkan tarikh dan koordinat yang telah diberikan.

Salah satu daripada banyak-banyak filem yang mempertontonkan bagaimana imiginasi manusia tentang hal kiamat/kehancuran dunia.

Ajaibnya filem ini, kiamat hanya terjadi di bumi sahaja, planet-planet dan bintang lain tidak terlibat.

Dan, ajaibnya juga, bagaimana ada usaha, satu makhluk lain untuk menyelamatkan spesis manusia daripada kiamat tersebut dengan memindahkan beberapa orang yang dipanggil "the choosen one".

Dan mungkin, filem ini dibuat oleh orang yang tidak mempercayai ada kehidupan lain setelah mati.

Sinopsis daripada wikipedia,

Knowing is a 2009 science fiction film directed by Alex Proyas and starring Nicolas Cage. The project was originally attached to a number of directors under Columbia Pictures, but it was placed in turnaround and eventually picked up by Escape Artists. Production was financially backed by Summit Entertainment. Knowing was filmed in Melbourne, Australia, using various locations to represent the film's Boston-area setting. The film was released on March 20, 2009, in the United States. The DVD and Blu-ray media were released on July 7, 2009.[3]

Nota Kaki Bukit

Saya sudah menontonnya melalui Blu-ray, kualiti gambar dan bunyi, amat memukau. ;D.
25 Ogos? 17 Ogos? The Resistance
Tahun ini, kerap kali outstation.

Kali ini, kemungkinan besar akan outstation lagi, hanya tunggu arahan daripada Syarikat "P". Entah bila, hanya kena standby.

Bulan puasa makin hampir, harap-harap jadual disusun secara tidak membebankan.

13 hari mulai sekarang, jika diarahkan pergi, rasanya tidak membebankan sepertimana selalu, hampir sebulan lebih outstation.

Ya! kali ini puasa, entah bagaimana nasib di perantauan. Semoga dapat menghadapinya dengan tabah.

-
Demokrasi Kubur Aman Barisan Nasional
Ada satu episod,

Selepas ditendang oleh Misae dari bilik persalinan wanita, bengkak di kepala masih jelas lagi kelihatan,

"Papa, sampai bila saya boleh salin pakaian di bilik wanita?" Sin Chan.

"Soalan kau sama sahaja dengan soalan ini, sampai bila politik Jepun akan bertukar menjadi baik?" Papa Sin Chan.

Tamat cerita.

Dan. Begitulah di Malaysia, soalan yang berlainan sedikit, sampai bila demokrasi di Malaysia benar-benar dipraktikkan?

Adakah jawapan ini benar?

Sampai Barisan Nasional dikuburkan.

Jika benar jawapan tersebut, maka, menjadi tanggungjawab kita semua untuk mengkuburkan Barisan Nasional.

Ayuh kita kuburkan Barisan Nasional di Permatang Pasir. Dan, beri kerjasama yang utuh kepada GMP yang ingin membuat sekali lagi demo susulan.

-
Pokemuantsosiologi?
Adakah mustahil satu-satu tulisan, boleh merangkumi semua aspek ini,
"Politik, kebudayaan, musik, antropologi dan sosiologi."
Satu-satu tulisan bermaksud, satu artikel.

Mengikut kamus dewan,

Antropologi - Pengajian saintifik tentang asal usul manusia (perkembangan fizikal dan budayanya, ciri-ciri rasnya dan adat resam, serta kepercayaannya), kaji manusia.

Sosiologi - kajian tentang perkembangan, organisasi, kehidupan, dsb masyarakat manusia.

Mungkin tidak mustahil satu artikel merangkumi semua aspek ini, betul tak?

-
Cemeti dan Anda Semua, Peranan dan Kebaikannya
Sumber gambar : Sinaganaga


Satu kaum yang memegang cemeti/cota sambil mengejar manusia lain telah di ceritakan oleh Nabi kesayangan kita Muhammad saw?

Rasanya, baru-baru ini, ada kaum/golongan yang mengejar manusia dengan cemeti/cota serta pancutan air dan gas? Siapakah mereka?

FRU kah?
Polis kah?
Jabatan Kesihatan kah?
Unit H1N1 kah?
Bomba kah?

Nak tahu lebih lanjut, sila tonton video ini [klik untuk tonton]

Jika saya sedang atau bekerja dengan kaum/golongan ini, saya mewajibkan diri saya untuk berhenti serta merta daripada kerja-kerja laknat ini.

Sumber gambar : Pipiyapong


Nota Kaki Bukit

Gambar-gambar yang disiarkan, hanyalah hiasan semata-mata, tiada kaitan yang mana hidup dan telah meninggal dunia.
Uprising
Antara lirik Uprising dipetik dalam album terbaru Muse - The Resistance,
"They will not force us.
They will stop degrading us.
They will not control us.
We will be victorious." - Uprising.
Betul, walaupun pelbagai ancaman yang diberi oleh UBN kepada pembangkang, namun ia tidak dapat menyekat kebangkitan rakyat. ISA sila mansuhkan, jika tidak anda akan menyesal!.

We will be victorious....

Tak sabar untuk mendapatkan album terbaru Muse.
And these wars, they can't be won

Semalam, dengar album Amr Diab, Wayah 2009. Boleh tahan juga sedapnya. Dari semalam hinggalah sebelumnya saya tidak tahu Amr Diab ini bukan mendendangkan nasyid. Hari ini baru tahu, Amr Diab bukan penyanyi nasyid.

Alahai, mengapa saya lambat tahu.

Hari ini teruja apabila membuka wikipedia, Muse akan melancarkan album terbarunya tidak lama lagi, The Resistance (2009–present). Antara band muzik yang saya minati kerana keunikan hasil seni. Saya suka suara dan petikan guitar daripada Matthew Bellamy, ia amat unik. Dan, ketukan derum Dominic Howard juga amat saya minati, tersusun dan jelas satu-satu ketukannya. Christopher Wolstenholme? Bassnya amat memukau ketika lagu Time is Running Out dan Hysteria.

Dan saya terjumpa lagu terbaru mereka, Muse - United States of Eurasia. Sila dengarkan.

"And these wars, they can't be won..." Antara lirik lagu tersebut.

Yang pasti, saya pasti akan download full album. Hehe, apa lagi, kasi sedut torrent aje.

-
Best Lepak Depan TV
Ada satu ketika, seorang kanak-kanak rebina beri demam, saya memberikan satu kata-kata semangat pada dia,

"Demam, best tu, boleh duk dalam selimut, buat air milo, letak tin biskut kat tepi, pastu duk depan TV, perghhh memang best!".

Itu kata-kata dua minggu sebelum saya sendiri yang kena demam.

Demam hampir dua minggu, tidak tahu sakit apa, denggi pun tidak, H1N1 jauh sekali, alhamdulillah tiada sakit selsema dan batuk.

Semalam periksa darah lagi dan xray.

Masih lagi belum dikesan penyakit apa secara terperinci.

3 jenis antibiotik, belum pernah lagi telan antibiotik 3 jenis sekali gus.

Mohon dipersihatkan badan ini, kerana, banyak lagi tugas-tugas yang perlu diselesaikan dalam masa terdekat.

-
Teoh, UMNO dan Kematian
Saya ingin memuji kenyataan Timbalan Pesuruhjaya PAS Kelantan dan Timbalan Menteri Besar Datuk Ahmad Yaacob mengenai Datuk Seri Dr Mohd Nizar Jamaluddin yang menyertai majlis nyalaan lilin di Ipon bagi memperingati kematian Teoh Beng Hock, setiausaha politik kepada seorang anggota Exco Selangor.

"...pihaknya tidak mahu terburu-buru mengeluarkan sebarang kenyataan dan membiarkan Dewan Ulama PAS untuk kemukakan sebarang pandangan." MStar.

Inilah, yang membedakan UMNO dan PAS, siapa lagi mahu kata PAS sama dengan UMNO?

Pelik dan hairan, belum apa-apa siasatan yang terperinci dilakukan UMNO telah berdemontrasi,

"Kira-kira 60 penyokong Umno dan parti komponen BN menyertai demonstrasi di hadapan pusat membeli-belah Ampang Point untuk menyatakan sokongan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan polis untuk meneruskan siasatan terhadap kematian Teoh Beng Hock dan tidak mahu ia dipolitikkan oleh parti pembangkang." Malaysiakini.



UMNO mempunyai sifat pengampu yang terserlah!
Cinta Di Rumah Hinggalah Ke Lapangan Ummah

Pernah anda baca buku di atas? Pengalaman anak-anak pemimpin Islam yang terkemuka, merupakan bapa gerakan kebangkitan Islam pada era kejatuhan khalifah sekitar tahun 1928, yang pernah merasai kasih dan sayang beliau.

Mustahil jika saya berkata, saya mengimpikan bapa sepertinya, mengimpikan didikan terus menerus daripada beliau. Supaya terus istiqomah dalam perjuangan Islam.

Tidak mustahil jika saya berkata, saya akan didik keluarga saya seperti mana beliau mendidik keluarganya, walaupun tidak sepenuhnya apa yang telah beliau lakukan, namun dengan seadanya, yang saya mampu.

Adakah mustahil untuk saya ada anak yang cintakan Ilmu dan Islam?

Ya Allah, kurniakan anak kepada saya, yang cintakan ilmu pengetahuan dan bersama-sama berada dalam gerakan Islam.

Buku di atas untuk dibaca bagi ibu bapa yang berjiwa besar.
Kecewa tapi redha
PRK Manek Urai telah berlalu, sebarang kekecewaan disambut dengan penuh keredhaan, kekecewaan untuk menambahkan lagi majoriti tidak tercapai, setelah hanya mendapat 65 undi sahaja.

Namun, angka tersebut memberi makna yang cukup mendalam untuk PAS muhasabah, muhasabah apakah kecuaian yang telah dilakukan semasa dan sebelum PRK Manek Urai berjalan.

Ya! Masih penat lagi, tetapi tidak boleh terus rehat.

Ucapan sekalung tahniah kepada pasukan bolasepak negara yang berjaya menjaringkan dua gol ketika melawan Man U.

Tahniah, walaupun kalah 3 - 2, akan tetapi angka '2' menjadi satu pendorong semangat untuk memperkasakan lagi pasukan negara.
Permata Guchil Menggilapkan Manek Urai, Syukur

Jika terdahulu, tidak berpeluang untuk berkhidmat sebagai wakil rakyat di Guchil, namun, sekarang, tahniah! Saya bersama dengan anda, ketika anda susah dan juga tika anda senang.

Betullah, ada hikmah disebalik kesedihan PRU12 dahulu, namun, Allah swt telah mengurniakan nikmatnya di PRK Manek Urai 2009. Allah mempunyai kuasa untuk mengangkat sesiapa sahaja untuk menjadi pemimpin.

Maka bersyukurlah.

Alhamdulillah, segala puji hanya bagi Allah, Tuhan sekalian alam.

-
Zulkifli Yaacob Masih Hidup Rupanya Di Kuala Krai
Saya pelik, mengapa, calon sudah ditetapkan oleh TGNA masih ada lagi suara-suara yang tidak sedap di dengar.

Contohnya,

"Saya mencadangkan nama Mohd Zamzuri Mat Lazim - bekas calon PAS yang kalah DUN Manek Urai dalam pilihanraya umum tahun 2004," katanya. - Zulkifli Yaacob dalam Malaysiakini
Hormatilah idea Tuan Guru Haji Hadi dan berilah keadilan untuknya
Saya amat menyenangi sekiranya anda membaca artikel ini, untuk mengetahui apa itu Unity Govenment. - Antara dua Tok Guru: Penjelasan dan penjernihan terhadap konsep Kerajaan Perpaduan.

Saya juga, amat menyenangi kenyataan Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharuddin di Bernama,

"KUALA LUMPUR, 16 Jun (Bernama) -- Timbalan Presiden PAS Nasharuddin Mat Isa berkata parti itu berpendirian terbuka untuk perbincangan tentang perpaduan dan bukannya kerajaan perpaduan." - Bernama

Jika anda masih ragu, saya tidak ada nasihat lain, cuma satu sahaja, carilah kepastian dengan kenyataan-kenyataan Tuan Guru Haji Hadi sendiri. Jangan dengar disebelah pihak sahaja untuk melaknat hal Kerajaan Perpaduan.

Hormatilah idea Tuan Guru Haji Hadi dan berilah keadilan untuk beliau.

-
Adakah Nik Abduh Seberani Abdul Malik?
Sejak munculnya perkataan "Boneka UMNO" daripada ayahanda Ustaz Nik Abduh, saya tertunggu-tunggu artikel terbaru daripada beliau, sama ada ingin menegur atau mempertahankan ayahandanya.

Saya masih lagi menunggu sentuhan berbisa daripada beliau, sepertimana beliau telah nukilkan sehingga menjadi penyebab, mengapa beliau kalah semasa pemilihan Ketua Pemuda Kelantan yang lepas iaitu:

1- kerja – kerja bodoh dalam pas
2- kerja – kerja bodoh dalam pas 2

Bukannya ingin mengetahui cerita rumahtangga orang, akan tetapi ingin mendapat sedikit penjelasan, semoga api yang semakin bersemarak dalam diri ini, dapat dikecilkan sedikit. Api tersebut telah dihidupkan dengan perkataan "Boneka UMNO".

Adakah anda kenal dengan Abdul Malik?

Jika tidak, sila baca cerita yang saya ceritakan di bawah.

"Siapa yang menjaminmu hidup sampai selepas zuhur?" Pertanyaan itu terlontar daripada mulut seseorang pemuda kepada Khalifah Umar bin Abdul Aziz, tokoh pemimpin yang bergelar khulafa' ar rasyidin kelima. Ketika itu, khalifah yang terkenal dengan keadilannya itu sangat tersentak dengan perkataan si pemuda. Apatah lagi pada ketika itu, dia sedang merebahkan dirinya beristirehat selepas selesai mengebumikan khalifah sebelumnya, Sulaiman bin Malik.

Tetapi baru sahaja di merebahkan badannya, seorang pemuda berusia 17 tahun datang menghampirinya dan mengatakan,"Apa yang tuan lakukan wahai Amirul Mukminin?" Khalifah Umar menjawab, "Biarkan saya tidur sejenak. Saya sangat letih dan penat sehingga hampir tiada kekuatan yang tersisa."

Namun pemuda itu kelihatan tidak puas dengan jawapan tersebut. Dia bertanya lagi, "Apakah tuan akan tidur sebelum mengembalikan barang yang diambil secara paksa kepada pemiliknya, wahai Amirul Mukminin?".

Khalifah Umar bin Abdul Aziz mengatakan, "Jika tiba waktu zuhur, saya bersama orang-orang saya akan mengembalikan barang-barang tersebut kepada pemiliknya." Jawapan itulah kemudian ditanggapi oleh si pemuda, "Siapa yang menjaminmu hidup sampai selepas waktu zuhur, wahai Amirul Mukminin?".

Pemuda itu bernama Abdul Malik. Dia adalah putera Amirul Mukminin sendiri, Umar bin Abdul Aziz. Semoga Allah merahmati kedua-duanya.

Tamat cerita.

Kembali kepada Ustaz Nik Abduh, sepertimana ucapan penaguhannya di muktamar Pemuda Kelantan, beliau banyak mempertahankan Presiden. Sudah pasti, hal telah berlaku sekarang, beliau amat-amatlah memahaminya.

Pinta saya kepada insan terhampir dengan Tok Guru Nik Aziz ini, supaya, pinta ayahanda supaya kaji kembali perkataan "Boneka UMNO" ini, kerana ia telah mengheret orang-orang lain untuk membenci Tuan Guru Presiden, contohnya Ketua Kelab Penyokong PAS Kelantan, jelas melarang dan memperlekeh idea Kerajaan Perpaduan, sehingga melarang TGHH ke Manek Urai.

Jika Tok Guru Nik Aziz merasakan dirinya sudah tersilap cakap, tersalah memberi gelaran wajar beliau perbetulkan kembali.

Kerana,

Tiada siapa yang menjamin beliau hidup selepas waktu subuh pagi esok.

Tidak perlu Ustaz Nik Abduh membuat artikel, cukup sekadar berdiskusi dengan ayahanda anda. Tanda kasih dan tanda sayang, kita menegur.

Sekian.
Khalid Samad Teruja Dengan UG Hingga Terlupa Akan SIS
Saya ingin membandingkan kenyataan-kenyataan ini,

"Kami rela kalah kerana melaksakan Islam, kita rela ditolak rakyat kerana melaksanakan suruhan Allah, apalah ertinya sebuah pemerintahan tanpa mendapat redha Allah." - Tuan Guru Haji Hadi.

Saya ingin membandingkan dengan kenyataan Khalid Samad di Malaysiakini,

"Memang banyak pendirian SIS yang kita tidak senangi, tidak setuju dan kita rasakan bercanggah dengan hukum Islam itu sendiri. Tetapi apa yang dimaksudkan di sebalik usul itu, supaya tindakan diambil dan diperbetulkan."

"Dalam perbincangan kita, kita bersetuju, perkataan itu (mengharamkan), menggambarkan kecenderungan dengan penggunaan kekerasan dan kuasa. Dan kalau itu yang dimaksudnya, ia bercanggah degan Islam itu sendiri,"

"Walaupun menafikan beliau disabotak pihak-pihak tertentu, Khalid mengakui usul tersebut telah mencalarkan sedikit imej PAS." - Malaysiakini.

Saya ingin bertanya,

1) Apakah tindakan tersebut bercanggah dengan hukum Islam? Sila nyatakan hujah secara detail, jika tidak tindakan anda mengelirukan.

2) Apakah dengan tindakan anda di atas menafikan usul yang telah diluluskan?

3) Apakah kerana majoriti marahkan PAS disebabkan pengharaman SIS, anda terus menggesa kepada PAS untuk mengkaji kembali perkataan "haram" tersebut?

Hebat Khalid Samad, pengeluar kenyataan terhebat yang ada di dalam saf kepimpinan PAS, dulu, kini dan selamanya.

Usul PAS Shah Alam itu diterima tanpa bahas oleh muktamar ke-55 PAS minggu lalu. Usul itu berbunyi, antara lain:

"(Muktamar) mendesak Majlis Fatwa Kebangsaan membuat penyelidikan ke atas SIS yang membawa aliran Islam liberal.

"Dan seterusnya mengharamkan pertubuhan tersebut sekiranya terbukti bertentangan dengan syariat Islam serta membuat program pemulihan ke atas ahli-ahlinya."
-
Ya! Semoga hari ini lebih baik daripada semalam!
Kenalkah anda dengan Kitaro? Ya! Beliau merupakan ahli musik, yang banyak menghasilkan lagu bercorak instrumental, yang banyak juga mengaitkan alam dan fauna.

Jiwa yang telah tidak tenang, semakin menjadi sayu dan tidak menemui punca apabila mendengar satu daripada lagunya daripada albumnya iaitu Romantic Ballads, yang bertajuk Caravansary.

Saya juga pelik dengan perubahan jiwa ini, bersemangat setelah habisnya Muktamar dan secara cepatnya berbolak balik hati ini, menjadi tidak tenang dan menjadi sayu.

Mungkin, melihatkan akan gelagat para pemimpin dan ahli gerakan Islam ini sendiri, yang begitu takjub akan kemenangan sehingga meninggalkan banyak perkara. Hingga sanggup mengaibkan sahabat sendiri, sama ada disengajakan atau pun tidak.

Ketika jiwa dan hati tidak menentu ini, diri menjadi sensitif, pantang silap yang dilakukan habis semua dikaitkan, pantang sakit, pulihnya amat-amat memakan masa yang lama, tidur tidak berapa kualiti kerana fikiran menjadi tidak menentu.

Ketika ini, mungkin saya, ingin banyak bersendiri, untuk muhasabah kembali apa yang telah dilalui sebelum dan selepas ini.

Ketika menulis ini, badan diserang sakit-sakit otot dan sengal. Tidak tahu mengapa, mungkin disebabkan jiwa yang tidak tenang.

Hati dan jiwa ini, bertambah sayu dan sedih apabila pemergian mujahid teragung era ini, semoga Allah merahmati ruh al marhum al ustaz Dr. Fathi Yakan. Ilmu yang begitu banyak beliau curahkan selama ini akan terus menjadi bekalan untuk kami tatapi dan renungi. Antara buku beliau yang saya bawa ke mana-mana tatkala bermusafir ialah Bahtera Penyelamat. Ia amat berguna kepada saya, tatkala berjiwa tidak tenang dan sayu ini.

Apakah kalian ada nasihat untuk saya? Untuk mengembalikan jiwa ini kepada yang tenang, untuk terus berjuang tanpa melihat kiri, kanan, depan dan belakang?

Terkadang, maksud kepada perjuangan Islam tidak dihamparkan dengan permaidani merah, jalan-jalannya dipenuhi onak duri, amat-amat mengusik jiwa.

Semoga, hari ini, hari yang terakhir untuk jiwa tidak menentu ini, kerana ia tidak memberi sebarang kebaikan untuk diri ini, untuk terus merintih. InsyAllah akan cuba perbaiki diri ini untuk terus menjadi insan bertakwa.

Alhamdulillah, setelah berlakunya hal-hal sebelum hari ini, ia amat mematangkan saya dan memperolehi banyak ilmu yang tersembunyi, yang sebelum ini, saya tidak jelas dan kabur.

Ya! Semoga hari ini lebih baik daripada semalam!
TGNA telah diperguna oleh pembantu yang sesat
Jika benarlah apa yang semua dinyatakan oleh Tok Guru Nik Aziz di dalam Malaysiakini - 'Boneka Umno' suka k'jaan perpaduan. Saya hanya mampu tersenyum, kerana teringat apa yang telah beliau katakan kepada Mustapha Ali ketika Mustapha Ali mengatakan di sidang medianya bersama Harakah bahawasanya "16 September GAGAL".

Tok Guru Nik Aziz melenting lagi buat kali ini.

Salah satu kenyataannya di dalam Malaysiakini,

"Saya tak boleh lari daripada keputusan Muktamar PAS di Ipoh tahun lalu... keputusannya ialah menyokong Pakatan Rakyat.

(Yang sokong) perpaduan ini boneka Umno, terang dan jelas." - TGNA

MasyAllah, saya hanya mampu bertanya,

1- Apakah ada keputusan untuk membuat Kerajaan Perpaduan pada keputusan Muktamar 55 yang lepas?

2- Apakah tiada disebut untuk memperkuatkan lagi Pakatan Rakyat di dalam ucapan dasar?

3- Apakah Tuan Guru Nik Aziz menafikan keputusan yang telah dibuat di Muktamar 55, kerana anda berpaling ke belakang, dan masih lagi berada di Ipoh ketika kita berada di Shah Alam?

Saya amat maklum, Tok Guru Nik Aziz masih lagi dipergunakan oleh pembantu-pembantunya yang sesat dan menyesatkan.

Tiada apa yang boleh saya perkatakan lagi,

Saya merasakan pimpinan pusat sedia maklum akan siapa yang telah menyesatkan Tok Guru Nik Aziz ini. Dan saya ingin meminta kepada pimpinan pusat, untuk mengambil tindakan kepada pembantu-pembantu yang sesat ini. Saya merasakan kalau pembantu ini dibuang keahliannya pun setimpal dengan apa yang telah di apikannya.

Saya tetap berdoa selamanya, sesiapa yang membuat fitnah di dalam gerakan Islam, PAS, akan mendapat kecelakaan dan laknat daripada Allah swt. Saya tidak akan berhenti berdoa. Kerana, orang-orang ini memang tidak layak untuk bersama dengan gerakan Islam yang suci ini.

Hilang ketaatan kepada pemimpin, Hilanglah keberkatan dalam perjuangan.


-
Strategi 16 September Lagi Hebat Dari Kerajaan Perpaduan (DSAI lagi hebat daripada TGHH)!
Jika benar, apa yang diceritakan di dalam Malaysiakini yang mengatakan bahawa - Pertemuan sulit tolak k'jaan perpaduan.

Akhlak berjemaah memang tidak elok. jika benar-benar ia berlaku. Apakah perlu wujud mesyuarat setelah mesyuarat yang rasmi dijalankan.

Apa yang menyedihkan saya, ia melibatkan 3 pimpinan PAS, peringkat pusat dan juga peringkat negeri.

Apa yang disedihkan?

Saya sedih, idea Presiden PAS lambungkan, seperti menjadi satu ancaman besar kepada PAS.

Dan, saya juga sedih, bagaimana idea Anwar Ibrahim mengenai 16 September, disanjung-sanjung, diuar-uar, disokong-sokong bagaikan Anwar Ibrahim itu adalah ketua mereka.

Saya tidak tahu, mengapa idea tersebut disokong dan disanjung, sedangkan idea tersebut, jauh dari kebenaran dan jauh dari berpijak di bumi nan nyata.

Idea Presiden PAS, iaitu Kerajaan Perpaduan, dilihat sebagai ancaman besar kepada PAS oleh segelintir manusia di dalam PAS.

Di mana sangka baik kamu kepada Presiden PAS? Tanya saya kepada diri saya sendiri, yang bertanya kepada diri selaku ahli PAS.

Satu fakta,

Idea tersebut (Kerajaan Perpaduan) tidak dibincang di dalam muktamar untuk dijadikan sesuatu yang telah diputuskan dan perlu dibuat.

Idea tersebut masih lagi diperingkat idea, dan belum lagi diperdetailkan oleh Tuan Guru Presiden.

Dalam hati saya, adakah jahat Presiden saya diperlakukan sebegini?

Dihina dan dikeji bagaikan telah menutup telinga sewaktu Presiden menyampaikan ucapan penangguhan yang menyatakan hal Kerajaan Perpaduan ditutup.

Diulangi, Kerajaan Perpaduan telah ditutup.

Ya! Kamu memang berpengalaman, saya memang tidak menafikan. Akan tetapi ia seperti abid walaupun berabad beliau beramal dengan kuat ia tidak dapat dibandingkan dengan orang berilmu.

Darjat orang berilmu lebih tinggi lagi daripada orang yang kuat beribadat. Sesungguhnya orang berilmu lebih takutkan Allah daripada orang yang jahil.

Terdetik juga dihati saya, ada suara-suara jahat mendetikkan, pimpinan baru ini, ingin menjual PAS kepada UMNO.

Semoga mereka yang menyuarakan fitnah ini, dilaknat dan mendapat kecelakaan, seterusnya terpadam terus namanya untuk menyertai perjuangan Islam ini. Melibatkan nama tersebut hanya memberi mudarat di dalam PAS.

Tidak mampu untuk berbuat apa, tetapi saya yakin hanya doa akan dapat membantu. Membantu untuk melapang diri ini daripada kesedihan. Pedang Malam ia amat berbisa dikala fitnah melanda ini, dan berbisa untuk selama-lamanya.

Semoga diri ini dipimpin dan terus berada di landasan perjuangan Islam yang hakiki, bukan kosmetik akan tetapi yang realiti. Indah perjuangan ini, senantiasa diuji oleh Allah, jika kita bersyukur, kita beruntung, jika kita kufur, kita yang rugi. Allah tidak rugi dan untung, jika kita bersyukur mahupun kufur. Allah akan menggantikan orang lain, untuk menggantikan kita dalam perjuangan Islam ini. Hakikatnya, kitalah rugi, di dunia dan di akhirat.

Wallahualam.

Mungkin ini akan membantu ahli PAS yang berkiblatkan DSAI untuk faham akan Kerajaan Perpaduan - BN tidak mampu retakkan Pakatan Rakyat - Anwar

Sedih diri ini, ahli menunggu DSAI memberi respon barulah reda kemarahan kepada TGHH.

-
Tanya pada diri, adakah diri ini terlalu pandai untuk menghukum
Kadang-kadang, kekeliruan wujud di atas kesilapan diri kita sendiri. Sebagai contoh, apa yang perlu kita wala' ialah keputusan yang telah diputus pada Muktamar 55.

Pada saya, hal Kerajaan Perpaduan, tidak ada langsung diputuskan dan dibincangkan pada muktamar yang lepas.

Kenapa kita, cuba membincangkan perkara yang tiada asas? Apakah kita hilang prinsip perjuangan kita? Apakah kita hilang keyakinan akan pimpinan yang telah dilantik?

Cuba tanya pada diri sendiri,

Apakah diri ini mendengar sepenuh hati ucapan dasar yang telah ucapkan oleh Tuan Guru Haji Hadi?

Apakah diri ini telah selami apa yang telah diucapkan para pewakilan di atas perbahasan ucapan dasar?

Apakah diri ini tidak boleh mengadili pada setiap ucapan pimpinan pada ucapan penangguhan?

Cuba tanya pada diri ini supaya tidak tersalah ucap dan tafsir atas satu-satu tindakan pemimpin.

Pada diri saya, saya tidak mahu membicarakan hal Kerajaan Perpaduan, saya akan membincangkan hal Kerajaan Perpaduan setelah Tuan Guru Haji Hadi memberikan pen'detail'an dan penjelasan akan hal Kerajaan Perpaduan.

Bimbang, kita membahaskan sesuatu yang sia-sia, sedangkan banyak perkara yang penting lagi untuk dibincangkan demi masa depan Ummat Islam. Manek Urai contohnya.

Wallahualam.
Wahai penfitnah! Kecelakan dan Laknatlah ke atas anda!
Muktamar sudah selesai, dengan perbahasan ucapan dasar dan ucapan penangguhan telah merungkaikan permasalahan yang telah berlaku dalam PAS.

Ucapan Presiden PAS teramat jelas mengatakan "TIDAK AKAN BERGABUNG DENGAN UMNO". Namun, masih lagi ada suara-suara jahat yang mengatakan bahawa PAS HENDAK BERGABUNG DENGAN UMNO.

Semoga ALLAH memberi pengajaran sepatutnya kepada orang yang membuat fitnah itu.

Dengar ucapan PRESIDEN PAS ini, dan teliti, bahagian mana yang mengatakan bahawa PAS ingin bergabung dengan UMNO!



-
Muktamar PAS 55 - Biar Keikhlasan Berbicara
Selamat bermuktamar kepada kesemua perwakilan muktamar, tidak kira, anda Urusan Ulama', Dewan Pemuda, Dewan Muslimat dan juga perwakilan muktamar penuh.

Semoga Allah mempermudahkan segala urusan anda.

Semoga muktamar kali ini menjadi ubat dari sebarang kelukaan yang telah tercetus. Biar keikhlasan berbicara.

"Muktamar adalah aplikasi sistem syura yang dianjurkan agama. Syura memberkati perjuangan Islam. Justeru kehadiran anda ke muktamar kali ini, khususnya para perwakilan adalah diberkati Tuhan. Insya Allah, perjuangan Islam akan terus maju ke hadapan membawa sinar kepada kehidupan manusia di dunia ini." - Nik Abduh


-