Era 90an, Persekolahan yang menggembirakan

Sudah menonton filem ini? GADOH?

Filem ini, mengingatkan saya pada zaman persekolahan dahulu, berlaku pertembungan/pergaduhan di antara kaum boleh dikira majoriti di dalam sekolah, iaitu Melayu dan Cina.

Ketika berada di tingkatan 1 hinggalah 4, berlaku setiap hari pergaduhan melibatkan Melayu dan Cina. Motif pergaduhan, bukanlah bermotifkan perkauman, akan tetapi, masing-masing hendak tunjuk hebat.

Dari sekecil-kecil kayu hinggalah ke kerusi merupakan alat pergaduhan di dalam sekolah, jika di luar, topi keledar, kayu panjang, besi, botol dan lain-lain lagi.

Ya! era 90 an, memang hebat pertembungannya. Akan tetapi, pada 2000an ini, jarang berlaku kes seumpama ini.

Mungkin pada 90an, pelajar tidak sesibuk pelajar sekarang, jika dulu jarang dan boleh dikatakan tiada pelajar yang mengambil subjek melebihi 10 mata pelajaran. Kini, 15, biasa sahaja. Sekarang, terdengar arahan, hanya 10 mata pelajaran sahaja dibenarkan.

Mungkin kerana tidak sibuk, maka, banyak masa dihabiskan untuk bergaduh, balai polis tidak pernah sepi daripada menerima laporan pelajar bergaduh antara dua kaum besar ini. Kadang-kadang, polis terpaksa lepak di luar pintu pagar sekolah untuk mengelakkan pergaduhan di luar pagar sekolah.

Kaum India? Mereka minoriti, mengambil sikap berkecuali, mereka gemar lepak bersama kelompok mereka, smart/hensem setiap masa, dengan sikat sentiasa ada dikocek belakang, setiap 5 minit sekali akan sikat rambut mereka seperti mana kalian saksikan hero tamil sikat rambut mereka. Hitam, menawan dan bergaya, itulah mereka!.

Melayu, kalau tak bergaduh dengan Cina, mereka akan bergaduh sesama mereka sendiri. Atas sebab. Aku lebih hebat daripada hang!. Aku ketua di sini!. Ya, itulah sentimen-sentimen yang berlaku.

Pelik dan hairan, setelah Tingkat 5, sudah tidak kedengaran dan tidak bersama-sama, lepak, sambil makan keropok menyaksikan pergaduhan. Mungkin, hero-hero pergaduhan sudah menamatkan persekolahan mereka.

Mungkin, pergaduhan antara kaum adalah satu pergaduhan yang telah ketinggalan zaman, tidak "up-to-date".

Dan kini, kesemua kaum telah bersatu.

Namun, masih ada suara-suara sumbang, mengatakan jika tiada mereka, Melayu akan jadi lemah dan ditindas oleh kaum lain.

Jika anda tahu siapa suara-suara sumbang itu, anda orang yang perihatin, jika tidak, anda terus bersama-sama dengan orang yang bertelinga satu, lidahnya bercabang.

Sinopsis filem ini,
Gadoh tells a story of a group of teenagers who fought each other along racial lines; a cycle of hatred and violence further escalated by their environment and school system.

What was to be a quick resolution to improve the school’s bad image, was taken as an opportunity for one teacher who believed that real change was possible. She ropes in the help of an old friend and reluctant maverick theater activist for this arduous task.

Is there hope amidst the cycle of discrimination that surrounds us?

Watch Gadoh for their story, and what it may very well tell us about ourselves.

Movie Info:
Duration: 70 mins
Director: Brenda Danker, Namron
Producer: Anna Har
Production Company: Big Pictures Productions
Supported by Pusat KOMAS
Starring: Namron, Nicholas Liew Davis, Zahiril Adzim, Amerul Affendi and Maya Tan Abdullah
Language: Bahasa Malaysia with English/BM subtitles
Poster design by: Alexdrina Chong, Lucid Design Collaborative Studio

Nota Kaki Bukit

Anda boleh menyaksikan trailer filem ini di web rasmi GADOH.
0 Responses