Apa Kejadahnya GAMIS menjadi NGO - Bahagian 1
Nak dijadikan cerita, baru-baru ini Gamis dengan megahnya melaungkan, "Aku sudah menjadi NGO! Ha ha ha" Macam itulah lebih kurangnya.

Apa kejadahnya keputusan sebegitu dibuat?

Mungkin semasa menjadi pertubuhan 'haram' tidak berasa selesa dengan keadaan suasana yang menekan dan mengongkong. Ataupun yang lebih besar lagi masalah publisiti.

Eh! betul juga ada masalah publisiti, ahli-ahli Gamis tidak boleh dengan senang-senang buat kenyataan kepada Media mahupun laungkan kepada pihak HEP yang dia ini ahli kepada Gamis, gila kau kalau buat macam ni.

Rasa selesa bagaikan di syurga

Sekarang ini, Gamis tidak lagi rasa terkongkong. Untuk buat seminar? rehlah? sukan keluarga? boleh sahaja asalkan tidak sentuh isu-isu yang sensitif.

Dahulu bangga dengan slogan 'Pendesak' akan tetapi sekarang ini lebih selesa digelar 'Oh I See'. Kadang-kadang saya sangat bersetuju apabila Gamis digelar pondan setelah Dzul mengambil alih pemerintahan Gamis.

Tiada lagi laungan 'Selamatkan Palestin....', 'ISA ZALIM' dan apa-apa sahaja. Mungkin itu telah menyelamatkan ahli-ahli GAMIS yang takut untuk menonjol di kampus-kampus.
Tiada laungan keramat lagi

Sekarang. Ahli Gamis tidak takut lagi, siap boleh pakai T Shirt bertulis 'Aku Ahli Gamis' kerana ia tidak salah lagi. Kerajaan pun telah memotong nama Gamis sebagai pihak pembangkang.
Kerajaan mudah lupa?

Adakah seperti itu? Adakah kerajaan boleh lupa dengan pekataan pembangkang yang sekian lama tersemat di dada setiap ahli Gamis. Adakah mereka lupa? Tidak, mereka tidak akan lupa.
Dengan Meng'NGO' Gamis telah membunuh Gamis di kampus-kampus kecil yang kita tahu PMI hanya ada di UM, UPM, UKM dan beberapa kampus yang lain yang bilangannya amat kecil jika dibandingkan dengan jumlah IPTA dan IPTS yang ada di Malaysia ini. Kerana GAMIS milik PMI, bukan milik gerakan-gerakan Islam di mana-mana kampus yang lain.

Apakah mungkin Mahasiswa akan lebih mantap lagi jika ada pertubuhan NGO?

Lu fikirlah sendiri....

Bersambung ke bahagian 2.
1 Response
  1. Unknown Says:

    lebih baik anda pergi ke ROS, lihat dalam data ROS, ada ke nama GAMIS dalam senarai NGO. Lain kali sebelum mengkritik dan mengutuk , dapatkan maklumat yang sebenar secara sahih 100% tentang isu NGO ni. jangan kerana dengar khabar2 dengan mereka yang tak sehaluan dengan setiap ijtihad gamis terus nak perbesarkan isu dengan definisi masalah pun dah tak tepat.