Lagha: Gua Respek Sama Lu Bro Megat ACAB

Minggu lepas, rancangan Melodi di TV3 menyiarkan Megat ACAB yang sudah berubah, ia berubah dengan berpakaian Islam, lengkap berjubah. Syabas. Jika dulu bermula dengan berpakaian ala skinhead seterusnya ke indie dan akhirnya ke Islamik. Syabas sekali lagi.


Gua memang minat sama band lu bro Megat. Bermula dari album Eastern Oi! hinggalah ke album sekarang. Walaupun bermula dengan skinhead, irama yang jarang-jarang orang dengar, melainkan peminatnya sahaja mendengarnya.

Dengan ACAB sahaja gua menafsirkan abjad-abjad mengikut apa yang gua rasa best
ACAB - All Cops Are Bastard, ACAB - All Capatalist Are Bastard


Masa mula meminati ACAB masa sekolah tingkatan kerana satu-satunya band skinhead yang mempunyai lagu dan lirik yang menarik, dan seterusnya makin minat apabila gelombang Reformasi pertama bergema oleh DSAI.


Kebanyakan album melagukan lagu setia kawan dan perjuangan mengikut aliran yang dilalui pada ketika itu. Album dari Eastern Oi! seperti 'Fight For Your Right', 'Unfairground', 'Racial Hatred' menunjukkan bahawa band ini sejak awal lagi ingin menyatakan tidak kepuashatian dan tidak suka akan perbalahan di antara kaum.


Paling menarik liriknya Tentang padangan terhadap bangsa majmuk,

Don't you know you're just the same,
You're living in the same game,
There's nothing to judge by the colour,
And nothing to win by hating each other.
So yellow brown black and white Stop racial hatred and start to unite Unite.

Racial Hatred by ACAB. Album Eastern Oi!


Tentang persahabatan dalam perjuangan,

But i don`t wanna sit down behaving like a cunt
While watching my mates doing the best they can

Streets Of Uptown By ACAB. Album Eastern Oi!


Walaupun mereka, ACAB pada masa itu memperjuangkan idealogi Skinhead tapi bait lagu kita boleh untuk mencetuskan semangat mengikut apa idealogi yang kita perjuangkan.


Album seterusnya hampir sama maksud yang ingin disampaikan sehinggalah menyanyikan lagu melayu yang jelas yang dengan motif perjuangan. Misalnya Album Bangun


Cuba renungkan hari kehari
Malapetaka disana sini
Bencana dan dendam juga pergiTapi pastikan kembali lagi
Kita masih diawang-awangan
Merayau dengan kemewahan
Hasil usaha peninggalan
Mereka yang telah kita lupakan

Kita abaikan apa yang terjadi
Bila bencana meranap nanti
Tiada siapa yang peduli

Dalam hidup kita hari ini
Janganlah disuatu hari
Menyalahkan sesama sendiri
Bila mendekati ada erti

Kesalahan tiada berguna lagi
Jangan mudah kau berkata
Dunia hanya sementara
Engkau mudah leka
Buat selama-lamanya

Jangan nanti suatu hari
Menyesali apa yang terjadi
Kerana engkau masih bermimpidisiang hari..
Bangun..Dari tidur
Bangun..Orang Timur
Bangun..Dari tidur
Bangun..Orang Timur

Lagu Bangun Oleh ACAB, Album Bangun.


Dan setelah meninggalkan irama Skinhead, ACAB muncul dengan irama indie. Mungkin mengikut peredaran zaman. Dan setelah itu muncul dengan penggayaan Islamik.

Apa yang saya ingin sampaikan di sini, jika di hati ikhlas untuk memperjuangkan kebenaran dan keadilan, insyallah Allah akan membantu untuk mencampakkan hidayahNya kepada kita untuk nampak akan kebenaran dalam perjuangan kehidupan di atas dunia ini, apakah kebenaran yang sepatut kita perjuangkan dan lebih realiti.

Tiada lain, perjuangan yang sebenarnya bagi umat Islam adalah meletakkan Islam di tempat yang sepatut dan sebetulnya. Walaupun perjuangan Islam tidak pernah sesekali dalam keadaan selesa, ia amat menyakitkan akan tetapi itu adalah lumrah dalam perjuangan Islam.

Oleh itu, saya berpesan pada diri saya sendiri, supaya jangan mengeluh dalam perjuangan ini, kerana perjuangan untuk meletakkan Islam di tempatnya sememangnya akan berhadapan dengan kesusahan dan keperitan.

Bagi Bro Megat saya mendoakan anda, beristiqomah untuk berubah ke arah yang lebih baik, semoga Allah menyinari nur hidayahNya ke hati anda. Dan semoga hidup anda sentiasa diberkati olehNya. Pesan saya, jika tidak boleh buat semua, jangan tinggalkan semua. Anggap sahaja hari ini, hari permulaan dalam hidup anda.

p/s Meletakkan Islam ditempatnya bermaksud Islam bukan hanya sekadar solat dan berpuasa, akan tetapi Islam adalah cara hidup termasuklah Pemerintahan, muamalat dan apa-apa sahaja yang berkaitan dengan kehidupan. Kita tidak boleh mengambilnya separuh dan meninggal separuh yang lain.


Wallahualam.

3 Responses
  1. smakin tua smakin matang pmikiran..
    bgus le megat jd cmni..


  2. Anonymous Says:

    ada tengok show Megat & The ACAB di KL TOWER Indie fest baru2 ni?Apa komen anda ttg show tu?


  3. Tok Selampit Says:

    Ano,

    Saya tidak mengikuti perkembangan Megat dan The ACAB, apa yang tercatit di sini hanya terhenti pada klip video Melodi yang menyiarkan Megat sudah berubah.

    Setelah itu, saya tidak lagi mengikuti perkembangan beliau dan band beliau.