The Untold Stories : Jangan Mengeluh, ke Nerakalah Anda!
Di celahan Gua, kami pasukan Kompang kampus, yang sentiasa dipinggirkan, yang sentiasa ditekan, yang sentiasa ada masalah dengan pihak-pihak yang tidak suka cara kami bergerak, berkumpul untuk bermuhasabah, meluahkan apa-apa sahaja cerita yang dapat dikongsikan bersama.

Kami memulakan dengan sahabat kita selaku ketua, maka si Ketua pun memulakan cerita, tapi ia dipendekkan di sini untuk memudahkan anda fahami apa yang ingin disampaikan

1) Beliau sedih kerana di gelar Pemberontak walaupun dia selalu memperjuangkan kebajikan.

2) Mungkin sudah tiba dia bercakap isu-isu perkahwinan dan tinggalkan sekejap isu kerana sekarang tidak sempat sekali pun mahu membicarakan hal syurga dunia ini yang mana, NIKMATnya tidak terhingga.

3) Dia sedih disebabkan terlepas peluang untuk belajar di seberang laut kerana memperjuangkan kebajikan pelajar dan selalu terlepas peluang untuk bekerja dengan gaji yang mahal.

4) Sedih kerana tidak berjaya kumpulkan duit untuk perkahwinan dengan kadar yang banyak. hanya sedikit sahaja dapat di kumpulkan. Sekian.

Kami semua menjawab kepada Ketua kami
"Insyallah, syurga dah ada dalam genggaman enta!"

Lalu selepas itu, muncul lah, seorang yang ahli kami, tetapi kami tidak pernah lihatnya, jarang kami dapat bersua dengannya, Ia melihat kami dengan mata yang lemah, Ia mula berbicara, "dugaan saya tidak sehebat ketua, saya hanya.."

1) Hidup dalam kampus tiada wang pinjaman PTPTN. Mengharapkan wang yang dibekalkan oleh Ibu n ayah sebanyak RM300 sebulan. Cukupkah?

2) Dengan duit itulah untuk makan, untuk membeli buku-buku tulis, untuk membayar tambang dari Kuantan ke KL setiap minggu untuk hadiri meeting, dan amat jauh skali untuk membeli pakaian baru, baju, seluar, kasut... Amat jauh sekali. Selama 4 tahun memakai pakaian lama tanpa ada yang baru sampailah ke hari ini. Bertahun-tahun bertemankan Maggi.

3) Ditanggungjawabkan untuk media oleh kelab Kompang Nasional, terpaksa mencara insentif tersendiri untuk menampung segala hal berkaitan dengan Media. Dan terpaksa bekerja dengan syarikat yang menampung setelah keluar nanti.

4) Setelah keluar kampus, bekerja dengan syarikat yang beliau terhutang budi, dengan bergaji RM500 tanpa ada elaun ataupun apa-apa sahaja. Walaupun murah macam gaji budak UPSR ia masih bersabar kerana aset media kumpulan Kompang Nasional masih ada di syarikat tersebut, jika tidak aset tersebut akan terhapus.

5) Bakal isteri yang berbait di kampus tidak sanggup menunggu lama-lama, bayangkan tidak ada simpanan langsung untuk majlis perkahwinan, akhirnya bakal isteri berkahwin dengan orang lain.

6) Berjaya mendapat sponsor untuk aset Media tersebut, maka berpindahlah ke syarikat yang baru semata-mata ingin menjaga aset Media tersebut walaupun gaji bagaikan biskut, kejap ada kejap tiada, pernah hingga dua bulan baru dapat gaji. Akhirnya berair mata memakan maggi, alhamdulillah nasib baik dapat makan.

7) Sehingga kini tiada simpanan untuk majis perkahwinan. dalam bank ada nilai RM 0.10 sen sahaja. Sekian.

Kami terlopong. Dan kami berkata
"Ke Nerakalah anda sebab banyak sangat mengeluh!"
0 Responses